دامنه پی اچ pH آب و تاثیر آن برای ماهی دیسکس

ph آب آکواریوم

دامنه تاثیرات پی اچ در محیط های آبی به شرح زیر است :

دامنه ۳ الی ۳.۵ : حیات ماهی ها غیر ممکن است و قویترین ماهی ها بیشتر از چند ساعت زنده نمیمانند

دامنه ۳.۵ الی ۴ : این محدوده برای اکثر ماهی ها کشنده بوده و فقط تعداد کمی از نژاد ها شاید با عادت دادن به مرور زمان بتوانند زنده بمانند

دامنه ۴ الی ۴.۵ : بسا معدود هستند ماهی هایی که بتوانند در این پی اچ زندگی کنند
دامنه ۴.۵ الی ۵ : در صورت تداوم برای اکثر ماهی ها مشکل ایجاد میکند حتی تخم دیسکس در این شرایط آسیب میبیند
دامنه ۵ الی ۵.۵ : دیسکس میتواند زندگی کند و اکثر بیماریها در این دامنه ظهور نمیکنند ولی از لحاظ نوسانات پی اچ بسیار خطرناک میباشد . هرچند مزارع دیسکس در تایلند هستند که در این پی اچ تکثیر میکنند ولی ماهی های تولید شده هنگام جابجایی از شرایط خوبی برخوردار نیستند .

دامنه ۵.۵ الی ۶ : دیسکس به خوبی زندگی و تکثیر انجام میدهد ولی تجربه شخصی من حاکی از این است که دیسکس های تولید شده در این دامنه مقاومت کمتری در برابر جابجایی و بسته بندی دارند . هرچند بعضی از نژاد های خاص و کمیاب دیسکس مثل آلبینو کالیکو در این دامنه بهتر تولید میشوند .
دامنه ۶ الی ۶.۵ : برای اکثر ماهی ها غیر مضر بوده و برای دیسکس بسیار مناسب است . البته در این دامنه نباید میزان تزریق گاز دی اکسید کربن برای تانک های گیاهی بیشتر از ۱۰۰ میلیگرم در لیتر باشد چون افت شدید پی اچ را به دنبال خواهد داشت .

دامنه ۶.۵ الی ۸ : برای تکثیر دیسکس مناسب نیست ولی برای پرورش و نگهداری اکثر ماهی ها منجمله دیسکس بهترین دامنه خواهد بود هرچند تناسب میزان کی اچ با پی اچ باید برای حفظ این دامنه رعایت شود .

دامنه ۸ الی ۹ : برای دیسکس مضر و مرگبار بوده در عین حال اکثر سویه های بیماریزا در این شرایط به دیسکس حمله میکنند .

دامنه ۹ الی ۱۱ : برای همه ماهی ها کشنده و خطرناک

در پایان عرایضم به این مهم اشاره میکنم که بسیار مهمتر از کاهش پی اچ برای نگهداری ویا تکثیر ، جلوگیری از نوسان پی اچ و عدم تغییر ناگهانی آن را باید در رأس امور قرار داد چون عارضه شوک پی اچ سیستم عصبی دیسکس را مختل ومرگبار خواهد بود و میتواند تلفات صد درصد را به دنبال داشته باشد .
هرگز بدون مشورت با افراد متخصص اقدام به کاهش پی اچ نکنید .

 

نویسنده : محمدرضا فتحی
برای درج مطلب در سایت از ایشان اجازه گرفته شده است

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام