راه اندازی آکواریوم و نکات مهم برای تازه کاران

01

راه اندازی آکواریوم و نکات مهم آن

این مطلب مخصوص افراد تازه کار در زمینه آکواریوم و نگهداری ماهی است . لطفا با دقت و اهمیت به این مطلب توجه کنید تا از خسارت به خودتان و عذاب دادن چند موجود زنده جلوگیری کنید .

 

از ماهی های مقاوم و آکواریوم های بزرگ شروع کنید :

امروزه با گسترش امکان نگه داری آبزیان و با تنوع ابزار ها ، آکواریوم ها و همچنین تاثیرات آرامشبخش آکواریوم ، بسیاری از افراد اقدام به راه اندازی آکواریوم می کنند . برای شروع کار از آکواریوم هایی با حجم بیشتر از 100 لیتر استفاده کنید ، زیرا کنترل کیفیت آب در این آکواریوم ها ساده تر است . همچنین از ماهی های کوچک و سر سخت استفاده کنید . ماهی هایی مثل انواع دیسکس و فلاور برای شروع کار مناسب نیست . سعی کنید از خانواده گوشتخواران کوچک مانند سچیلاید گوره خری استفاده کنید .

آکواریوم ماهی دیسکس
آکواریوم ماهی دیسکس

بی توجهی به سیکل ازت آکواریوم :

سیکل ازت یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد آکواریوم است که باید به آن توجه شود . متاسفانه تازه کاران آن را نادیده میگیرند و بلافاصله بعد از آب کردن یک آکواریوم نو اقدام به خرید تعداد زیادی ماهی میکندد . پس از چند روز آب کثیف شده و همچنین مواد شیمیایی آب از کنترل خارج می شوند و منجر به مریضی و تلفات ماهی ها خواهد شد .

بی توجهی به سازگاری آبزیان آکواریوم :

دوستان عزیز توجه داشته باشند که باید قبل از اقدام به خرید یک ماهی در مورد آن اطلاعات کسب کنید . سازگاری ماهی ها با یکدیگر مسئله مهمی است . شما نمی توانید ماهی های کوچک گیاهخوار را با ماهی های بزرگ گوشتخوار نگهداری کنید ! ( یکی از دوستان ماهی مولی رو با اسکار نگه داری کردند ! که بعد از 2 روز به خورده شدن ماهی نگون بخت منجر شد ! ) در صورتی که حتی ماهی ها از نظر سازگاری در جیره غذایی هم نباشند نیز ممکن است آنان با هم ناسازگار باشند و این درگیری آن قدر ادامه پیدا می کند تا مرگ یکی از آنان فرا برسد .

ناسازگاری ماهی ها
ناسازگاری ماهی ها

علاقه به تکثیر ماهیان آکواریومی :

افراد تازه کار بعد از خرید یک یا دو بار ماهی از بار سوم به فکر تکثیر و فروش و … می افتند ! لطفا توجه کنید که تکثیر ماهی با بازدهی مناسب و توقع سود کاری نیست که به سادگی و در آکواریوم های کوچک خانگی قابل انجام باشد ! بهتر است ماهی را به عنوان تزئین خریداری کنید و از تلاش برای تکثیر آن به صورت غیر حرفه ای دست بردارید . در صورتی که شما آکواریومی با شرایط مساعد برای ماهی های خود فراهم کرده باشید آنها به صورت خودکار اقدام به تکثیر خواهند کرد و سپس شما می توانید به صورت ساده از بچه ماهی های خود برای پر کردن آکواریوم خود استفاده کنید .

خرید تعداد زیادی ماهی در یک مرحله :

توجه کنید که سیکل ازت ، مقدار باکتری های مفید آکواریوم و عوامل دیگری در کیفیت آب تاثیر گذار هستند . با خرید تعداد زیاد ماهی در یک مرحله شما باعث یک فشار زیاد به اکوسیستم آکواریوم خواهید شد . سعی کنید ماهی ها را کم کم و با فاصله چند روزه خریداری و به تانک اضافه کنید .

تراکم بیش از حد ماهی در آکواریوم :

برای هر ماهی یک استاندارد محیطی وجود دارد که باید رعایت شود . تراکم بیش از حد ماهی در آکواریوم باعث کثیف شدن و کاهش کیفیت آب و همچنین کاهش رشد ماهیان خواهد شد . با توجه به حجم آکواریوم ، اندازه ماهی ها ، میزان تحرک ماهی ها ، سطح شنای ماهی ها و دیگر عوامل باید تعداد ماهی ها را محاسبه کنید .

آکواریوم کوچک
آکواریوم کوچک

عدم رعایت اصول و مقدار تغذیه ماهی آکواریومی :

افراد تازه کار معمولا به ماهی ها زیاد غذا میدهد . توجه کنید که ماهی همیشه باید به مقداری غذا داد که هنوز گرسنه باشد . یعنی بهتر است هیچ وقت ماهی را کاملا سیر نکنید . تعداد دفعات غذا دهی را افزایش داده و مقدار غذا را کاهش دهید . همچنین برای ماهیان بزرگ هر هفته یک روز را بدون غذا بگذرانید تا معده ماهی استراحت کند و اشتهای ماهی حفظ شود . استفاده از انواع مختلف غذا ها برای تامین مواد مورد نیاز بدن ماهی امری مهم است .

غذا دادن به ماهی
غذا دادن به ماهی

فیلتراسیون و هوا رسانی آکواریوم :

یکی از اشتباهات مهم افراد تازه کار این است که فکر می کنند باید پمپ هوای آکواریوم را فقط زمانی که میخواهد جلوه ی بیشتری داشته باشد روشن کنند ! پمپ هوا یک وسیله تزئینی نیست . اکسیژن برای تنفس ماهی ها حیاطی است و نبود آن در بعضی ماهی ها باعث کاهش رشد و در بعضی باعث مرگ خواهد شد . به فیلتراسیون اهمیت بدهید . خیلی مهم است که کیفیت و تمیزی آب برای ماهیان حفظ شود . استفاده از فیلتر انواع فیلتر ها با توجه به نوع و اندازه آکواریوم بسیار مهم است . همچنین توجه داشته باشید که هوای خروجی از فیلتر های داخلی هیچ گاه جای هوای خروجی پمپ هوا را نمیگیرد . باید هر دو فعال باشند .

آب کثیف آکواریوم
آب کثیف آکواریوم

تست نکردن ساختار آب آکواریوم :

آب شاید همیشه بی رنگ باشد ولی مواد موجود در آن بسیار مهم است . سختی ، اسیدی بودن و مقدار مواد مضر آن باید توسط کیت های اندازه گیری تست شود . با توجه به حجم آکواریوم ، نوع ماهی ها و دیگر عوامل باید بین هر چند روز تا ماهی یک بار کیفیت آب را اندازه گیری کنید .

کیت تست شرایط آب آکواریوم
کیت تست شرایط آب آکواریوم

تعویض آب و سیفون آکواریوم :

سیفون کردن عملی واجب برای تمیز نگه داشتن و کنترل مواد مضر آب است . در هر بار سیفون کردن باید یک / سوم آب را از کف آکواریوم خارج کنید . هر چه مقدار بیشتری از فضولات کف آکواریوم را خارج کنید برای سلامت آکواریوم بهتر است . در صورتی که سیفون را به صورت مرتب و درست انجام دهید شما نیاز به تعویض آب کلی آکواریوم نخواهید داشت . در تعویض آب های کلی نیز به این نکته دقت کنید که آب شیر دارای کلر بوده و به صورت مستقیم نباید در آکواریوم استفاده شود . باید حتما 48 ساعت قبل از ریختن به داخل آکواریوم نگه داری شود .

سیفون آکواریوم
سیفون آکواریوم

استفاده از مواد نا مناسب در آکواریوم :

برخی از افراد تازه کار برای کاهش هزینه آکواریوم اقدام به اضافه کردن برخی مواد نا مناسب به آکواریوم میکنند . مثلا به جای خرید سنگ ریزه برای کف آکواریوم از شن یا سنگ ریزه های ساختمانی استفاده می کنند . سنگ ریزه های ساختمانی برای این کار مناسب نیست و باعث تغییرات در شرایط آب خواهد شد . همچنین استفاده از چوب بعضی درختان در آب آکواریوم باعث کثیف شدن آب و حتی مرگ ماهی ها خواهد شد . لطفا از مواد مناسب و مورد اطمینان استفاده کنید .

5/5 - (6 امتیاز)
8 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

عالی بود
کاش راه حل رو هم میگفتین مثلا سیکل ازت رو میگفتین چجوری کنترل کنیم

مجتبی مرادی
مجتبی مرادی
4 سال قبل

توضیحات عالی و مفید بود با تشکر از شما

نازنین
نازنین
پاسخ به  مجتبی مرادی
4 سال قبل

سلام
پمپ هوای اکواریوم من چندروزیه حباب تولید نمیکنه و فقط قسمت ابشارش کارمیکنه باید چکارش کنم درست بشه؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

محمد
محمد
4 سال قبل

بسیار اموزنده
و کمک حالم بود
سپاس

رضا
رضا
5 سال قبل

واقعا ممنون ، بسیارمفید وآموزنده

مسلم
مسلم
5 سال قبل

عالی

مسعود
مسعود
5 سال قبل

عالی بود مهدی عزیز

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام