اسیدیته آب یا همان PH چیست ؟

ph آب آکواریوم

به زبان ساده اسیدی یا قلیایی بودن آب را که برای اندازه گیری و مقیاس از یک محور طولی با ۱۴ عدد مشخص بهره گرفته میشود پی اچ میگویند .
زمانی که اسیدیته آب حالت خنثی داشته باشد یعنی میزان پی اچ در وسط محور قرار میگیرد که عدد ۷ نشانگر حالت خنثی میباشد و در صورت اسیدی شدن آب عدد نشانگر اسیدیته به پائینتر از ۷ نزول پیدا میکند و برعکس اگر اسیدیته آب به سمت قلیائی گراید شماره و عدد پی اچ به بالای ۷ صعود خواهد نمود .

ph آب آکواریوم
ph آب آکواریوم

ماهیت شیمیائی PH

میزان یون H مثبت در آب پی اچ آب می باشد . هرچه مقدار H مثبت بیشتر باشد آب اسیدی شده و پی اچ پایین و کمتر از ۷ نزول میکند که اصطلاحا میگوئیم آب اسیدیست و برعکس هرچقدر میزان H مثبت در آب کمتر شود ، پی اچ آب به سمت قلیائی و شماره بالای ۷ سعود خواهد نمود
بنا بر این افزایش یا کاهش یون H مثبت در آب بصورت معکوس پی اچ را تغییر خواهد داد
مثلا اگر شما مقداری اسید فسفریک خوراکی به آب اضافه کنید میزان یون H مثبت آب افزایش پیدا کرده و پی اچ کاهش پیدا میکند و اصطلاحا میگوئیم آب اسیدی گشته حال برعکس در صورت آزاد شدن آمونیاک NH3 توسط ماهی ها در آب فورا هر مولکول آمونیاک یک واحد یون H مثبت دریافت کرده متعاقبا به آمونیوم تبدیل میشود ، در این حالت میزان H مثبت کاهش یافته و آب به سمت قلیائی می گراید و اصطلاحا میگوئیم پی اچ آب بالا رفته
مقیاس محاسبه یون H مثبت در آب به صورت لگاریتم محاسبه گشته و قیاس میکنند
_ log H+

دقیقا به دلیل همین سنجش میزان هاش مثبت ، نام پی اچ از مخفف نمودن (hydrogen power) به معنای قدرت هیدروژن ایجاد گردید .

4/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام