راه اندازی آکواریوم و نکات مهم برای تازه کاران

فهرست محتوای این مقاله

راه اندازی آکواریوم و نکات مهم آن

این مطلب مخصوص افراد تازه کار در زمینه آکواریوم و نگهداری ماهی است . لطفا با دقت و اهمیت به این مطلب توجه کنید تا از خسارت به خودتان و عذاب دادن چند موجود زنده جلوگیری کنید .

 

از ماهی های مقاوم و آکواریوم های بزرگ شروع کنید :

امروزه با گسترش امکان نگه داری آبزیان و با تنوع ابزار ها ، آکواریوم ها و همچنین تاثیرات آرامشبخش آکواریوم ، بسیاری از افراد اقدام به راه اندازی آکواریوم می کنند . برای شروع کار از آکواریوم هایی با حجم بیشتر از 100 لیتر استفاده کنید ، زیرا کنترل کیفیت آب در این آکواریوم ها ساده تر است . همچنین از ماهی های کوچک و سر سخت استفاده کنید . ماهی هایی مثل انواع دیسکس و فلاور برای شروع کار مناسب نیست . سعی کنید از خانواده گوشتخواران کوچک مانند سچیلاید گوره خری استفاده کنید .

آکواریوم ماهی دیسکس
آکواریوم ماهی دیسکس

بی توجهی به سیکل ازت آکواریوم :

سیکل ازت یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد آکواریوم است که باید به آن توجه شود . متاسفانه تازه کاران آن را نادیده میگیرند و بلافاصله بعد از آب کردن یک آکواریوم نو اقدام به خرید تعداد زیادی ماهی میکندد . پس از چند روز آب کثیف شده و همچنین مواد شیمیایی آب از کنترل خارج می شوند و منجر به مریضی و تلفات ماهی ها خواهد شد .

بی توجهی به سازگاری آبزیان آکواریوم :

دوستان عزیز توجه داشته باشند که باید قبل از اقدام به خرید یک ماهی در مورد آن اطلاعات کسب کنید . سازگاری ماهی ها با یکدیگر مسئله مهمی است . شما نمی توانید ماهی های کوچک گیاهخوار را با ماهی های بزرگ گوشتخوار نگهداری کنید ! ( یکی از دوستان ماهی مولی رو با اسکار نگه داری کردند ! که بعد از 2 روز به خورده شدن ماهی نگون بخت منجر شد ! ) در صورتی که حتی ماهی ها از نظر سازگاری در جیره غذایی هم نباشند نیز ممکن است آنان با هم ناسازگار باشند و این درگیری آن قدر ادامه پیدا می کند تا مرگ یکی از آنان فرا برسد .

ناسازگاری ماهی ها
ناسازگاری ماهی ها

علاقه به تکثیر ماهیان آکواریومی :

افراد تازه کار بعد از خرید یک یا دو بار ماهی از بار سوم به فکر تکثیر و فروش و … می افتند ! لطفا توجه کنید که تکثیر ماهی با بازدهی مناسب و توقع سود کاری نیست که به سادگی و در آکواریوم های کوچک خانگی قابل انجام باشد ! بهتر است ماهی را به عنوان تزئین خریداری کنید و از تلاش برای تکثیر آن به صورت غیر حرفه ای دست بردارید . در صورتی که شما آکواریومی با شرایط مساعد برای ماهی های خود فراهم کرده باشید آنها به صورت خودکار اقدام به تکثیر خواهند کرد و سپس شما می توانید به صورت ساده از بچه ماهی های خود برای پر کردن آکواریوم خود استفاده کنید .

خرید تعداد زیادی ماهی در یک مرحله :

توجه کنید که سیکل ازت ، مقدار باکتری های مفید آکواریوم و عوامل دیگری در کیفیت آب تاثیر گذار هستند . با خرید تعداد زیاد ماهی در یک مرحله شما باعث یک فشار زیاد به اکوسیستم آکواریوم خواهید شد . سعی کنید ماهی ها را کم کم و با فاصله چند روزه خریداری و به تانک اضافه کنید .

تراکم بیش از حد ماهی در آکواریوم :

برای هر ماهی یک استاندارد محیطی وجود دارد که باید رعایت شود . تراکم بیش از حد ماهی در آکواریوم باعث کثیف شدن و کاهش کیفیت آب و همچنین کاهش رشد ماهیان خواهد شد . با توجه به حجم آکواریوم ، اندازه ماهی ها ، میزان تحرک ماهی ها ، سطح شنای ماهی ها و دیگر عوامل باید تعداد ماهی ها را محاسبه کنید .

آکواریوم کوچک
آکواریوم کوچک

عدم رعایت اصول و مقدار تغذیه ماهی آکواریومی :

افراد تازه کار معمولا به ماهی ها زیاد غذا میدهد . توجه کنید که ماهی همیشه باید به مقداری غذا داد که هنوز گرسنه باشد . یعنی بهتر است هیچ وقت ماهی را کاملا سیر نکنید . تعداد دفعات غذا دهی را افزایش داده و مقدار غذا را کاهش دهید . همچنین برای ماهیان بزرگ هر هفته یک روز را بدون غذا بگذرانید تا معده ماهی استراحت کند و اشتهای ماهی حفظ شود . استفاده از انواع مختلف غذا ها برای تامین مواد مورد نیاز بدن ماهی امری مهم است .

غذا دادن به ماهی
غذا دادن به ماهی

فیلتراسیون و هوا رسانی آکواریوم :

یکی از اشتباهات مهم افراد تازه کار این است که فکر می کنند باید پمپ هوای آکواریوم را فقط زمانی که میخواهد جلوه ی بیشتری داشته باشد روشن کنند ! پمپ هوا یک وسیله تزئینی نیست . اکسیژن برای تنفس ماهی ها حیاطی است و نبود آن در بعضی ماهی ها باعث کاهش رشد و در بعضی باعث مرگ خواهد شد . به فیلتراسیون اهمیت بدهید . خیلی مهم است که کیفیت و تمیزی آب برای ماهیان حفظ شود . استفاده از فیلتر انواع فیلتر ها با توجه به نوع و اندازه آکواریوم بسیار مهم است . همچنین توجه داشته باشید که هوای خروجی از فیلتر های داخلی هیچ گاه جای هوای خروجی پمپ هوا را نمیگیرد . باید هر دو فعال باشند .

آب کثیف آکواریوم
آب کثیف آکواریوم

تست نکردن ساختار آب آکواریوم :

آب شاید همیشه بی رنگ باشد ولی مواد موجود در آن بسیار مهم است . سختی ، اسیدی بودن و مقدار مواد مضر آن باید توسط کیت های اندازه گیری تست شود . با توجه به حجم آکواریوم ، نوع ماهی ها و دیگر عوامل باید بین هر چند روز تا ماهی یک بار کیفیت آب را اندازه گیری کنید .

کیت تست شرایط آب آکواریوم
کیت تست شرایط آب آکواریوم

تعویض آب و سیفون آکواریوم :

سیفون کردن عملی واجب برای تمیز نگه داشتن و کنترل مواد مضر آب است . در هر بار سیفون کردن باید یک / سوم آب را از کف آکواریوم خارج کنید . هر چه مقدار بیشتری از فضولات کف آکواریوم را خارج کنید برای سلامت آکواریوم بهتر است . در صورتی که سیفون را به صورت مرتب و درست انجام دهید شما نیاز به تعویض آب کلی آکواریوم نخواهید داشت . در تعویض آب های کلی نیز به این نکته دقت کنید که آب شیر دارای کلر بوده و به صورت مستقیم نباید در آکواریوم استفاده شود . باید حتما 48 ساعت قبل از ریختن به داخل آکواریوم نگه داری شود .

سیفون آکواریوم
سیفون آکواریوم

استفاده از مواد نا مناسب در آکواریوم :

برخی از افراد تازه کار برای کاهش هزینه آکواریوم اقدام به اضافه کردن برخی مواد نا مناسب به آکواریوم میکنند . مثلا به جای خرید سنگ ریزه برای کف آکواریوم از شن یا سنگ ریزه های ساختمانی استفاده می کنند . سنگ ریزه های ساختمانی برای این کار مناسب نیست و باعث تغییرات در شرایط آب خواهد شد . همچنین استفاده از چوب بعضی درختان در آب آکواریوم باعث کثیف شدن آب و حتی مرگ ماهی ها خواهد شد . لطفا از مواد مناسب و مورد اطمینان استفاده کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

عالی بود
کاش راه حل رو هم میگفتین مثلا سیکل ازت رو میگفتین چجوری کنترل کنیم

مجتبی مرادی

توضیحات عالی و مفید بود با تشکر از شما

نازنین
پاسخ به  مجتبی مرادی

سلام
پمپ هوای اکواریوم من چندروزیه حباب تولید نمیکنه و فقط قسمت ابشارش کارمیکنه باید چکارش کنم درست بشه؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

محمد

بسیار اموزنده
و کمک حالم بود
سپاس

رضا

واقعا ممنون ، بسیارمفید وآموزنده

مسلم

عالی

مسعود

عالی بود مهدی عزیز

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x