ماهی فایتر

Betta 2
نام فارسیفایتر
نام انگلیسیBetta
خانوادهOsphronemidae
نام علمیBetta Splendens
دسته بندیگیاهخوار
محل زندگیچین
حداقل سایز آکواریوم10 لیتر
دمای آب28 درجه سانتی گراد
اسیدیته آب7 PH
سختی آب5 تا 25 DH
طول عمر3 سال
حداکثر اندازه7 سانتی متر
خلق و خونسبتا صلح جو
قلمرو طلببله
موقعیت شنامیانه آب
شرایط نگهداریآسان
شرایط تکثیرمتوسط
حساسیت به بیماریمقاوم
خوراکپولکی ، آرتمیا ، گرانول ، کرم خونی

Betta 3 Betta 1

شناخت ماهی فایتر

ماهی فایتر ( Siamese fighting fish ) یا بتا یکی از زیباترین ماهیان کوچک آب شیرین محصوب می شود . انواع قرمز رنگ این ماهی در عید نوروز به جای ماهی قرمز به فروش میروند ، اما باید دانست که این ماهی زیبا انواع مختلف و شرایط زندگی کاملا متفاوتی با ماهی عید دارد . باله های زیبا و بلد این ماهی و همچنین رنگ های زیبا و براق ماهی همیشه شما را جذب تماشای این ماهی زیبا خواهد کرد . اما نگهداری این ماهی مشکلاتی را نیز به دنبال خواهد داشت که به مرور مطرح میکنیم .

ماهی فایتر
ماهی فایتر

در این مقاله بیشتر در مورد نگهداری و تکثیر ماهی فایتر به بحث خواهیم پرداخت و به مبازره های ماهی فایتر ، روش های تقویت آن برای مبارزه یا حتی مطالب تخصصی نام و آناتومی ماهی نخواهیم پرداخت . هدف از این مطلب نگهداری و پرورش ماهی فایتر است .

ماهی فایتر
ماهی فایتر

نام این ماهی فایتر ( مبارز ) یا جنگجوی سیامی نام گذاری شده است . به این دلیل که دارای روحیه مبارزه ای می باشد و ماهیان نر این گونه در برابر هم شروع به دعوا های سختی خواهند کرد . در بسیاری از کشور ها از این ماهی برای مبارزه و شرط بندی استفاده می شود و حتی روش هایی برای تقویت ماهی خود داشته اند ! ( مثل دعوای خروس ها )

این ماهی از خانواده ماهیان گوارامی است . همان طور که می دانید ماهیان خانواده گوارامی می توانند اکسیژن مورد نیاز خود را از سطح آب بگیرند و همچنین روش ویژه ای برای تکثیر دارند که دیگر گونه ها از این روش استفاده نمی کنند .

ماهی فایتر بین 2 تا 10 سال عمر می کند و عمر آن بستگی به شرایط زندگی ، تغذیه و دیگر موارد دارد .

ماهی فایتر
ماهی فایتر

گونه های مختلف ماهی فایتر

این ماهی زیبا دارای گونه های بسیار با رنگ آمیزی های متفاوت است . از روی شکل باله ها و رنگ آمیزی ماهی نام آن تعیین می شود .

ماهی فایتر ویل تیل یا دم پرده ای –  ( Veiltail  )

نژادی که به صورت معمول یافت میشود و دمی متوسط و ساده و افتاده دارد .

ماهی فایتر دم پرده ای
ماهی فایتر دم پرده ای

ماهی فایتر هالف مون یا نیم ماه –  ( Half Moon )

گونه ای با دم و باله های بادبزنی بزرگ و زیبا که باله آنها مانند حرف D انگلیسی 180 درجه بدن آنها را پوشانده است .

ماهی فایتر نیم ماه
ماهی فایتر نیم ماه

ماهی فایتر اور هالف مون یا سوپر نیم ماه –  ( Over-half-moon )

مانند هالف مون هستند با این تفاوت که بیش از 180 درجه بدن آنها را باله پوشانده است .

ماهی فایتر سوپر نیم ماه
ماهی فایتر سوپر نیم ماه

ماهی فایتر دم ریش یا کرون تیل –  ( Crowntail )

این گونه دارای دمی بریده بریده است که شکل دم آن را متمایز میکند و زیبایی منحصر به فردی دارد .

ماهی فایتر دم ریش
ماهی فایتر دم ریش

ماهی فایتر رز تیل یا رز دم  –  ( Rose tail  )

این گونه شباهت زیادی به هالف مون دارد ، اما دم آن مانند شکفته شدن یک گل رز است .

ماهی فایتر رز دم
ماهی فایتر رز دم

ماهی فایتر پر دم – فیتر تیل ( Feather tail )

مانند گونه زر دم هستند اما ظاهری خشن تر دارند .

ماهی فایتر پر دم
ماهی فایتر پر دم

ماهی فایتر باله کوتاه – شورت فینید ( Short-finned )

دارای باله های کوتاهی است و باله زیری شکل تیزی دارد

ماهی فایتر باله کوتاه
ماهی فایتر باله کوتاه

ماهی فایتر باله کوتاه هالف مون ( Half-moon Half-moon plakat  )

گونه ای بین باله کوتاه و هالف مون !

ماهی فایتر باله کوتاه هالف مون
ماهی فایتر باله کوتاه هالف مون

ماهی فایتر دو دم – فول مون ( Double tail or Full-moon )

دم این گونه از وسط به دو نیمه تقسیم شده است .

دو دم
دو دم

ماهی فایتر دلتا دم – دلتا تیل ( Delta tail  )

دم این گونه کمتر از 180 درجه پهنا دارد .

ماهی فایتر دلتا دم
ماهی فایتر دلتا دم

ماهی فایتر نیم خورشید – هالف سان ( Half-sun )

مانند نیم ماه دارای باله هایی 180 درجه است اما نوک باله ها ریش ریش هستند .

ماهی فایتر نیم خورشید
ماهی فایتر نیم خورشید

ماهی فایتر گوش فیلی – الِفنت ایر ( Elephant ear )

این گونه دارای باله های کناری بلد و بزرگ است .

ماهی فایتر گوش فیلی
ماهی فایتر گوش فیلی

ماهی فایتر دم بیلی ( Spade tail  )

شکل دم متمایزی دارد که از گونه های دیگر کاملا متفاوت است .

ماهی فایتر دم بیلی
ماهی فایتر دم بیلی

جنس ماده این ماهی نیز مانند گونه نر دارای گونه های متفاوت است . اما تفاوت گونه و شکل دم و رنگ در نوع نر بیشتر مشهود است . جنس ماده ساده و با دم و باله کوتاهتری است .

ماهی فایتر ماده
ماهی فایتر ماده

نگهداری ماهی فایتر

نکات جالبی برای نگهداری این ماهی به نظر میرسد . در ابتدا باید بگوییم که این ماهی نیاز به هیچ گونه تجهیزات اضافی برای آکواریوم خود ندارد . این ماهی میتواند اکسیژن مورد نیاز خود را از سطح آب دریافت کند و در صورتی که دمای محیط با دمای نگهداری ماهی سازگار باشد شما نیاز به بخاری هم نخواهید داشت . برای نگهداری این ماهی از یک تنگ هم میتوان استفاده کرد و ماهی به راحتی در آن زندگی خواهد کرد .

ماهی فایتر
ماهی فایتر

اما باید دانست که این ماهی خلق و خوی پرخاشگرانه ای دارد . شما نمی توانید دو یا چند ماهی نر از این گونه را در کنار هم نگهداری کنید . آنها با دیدن یکدیگر شروع به فیگور گرفتن و درگیری خواهند کرد که به مرور به مرگ یکی از آنها خطم می شود .

برای نگهداری این ماهی یک آکواریوم با حجم 20 لیتر پیشنهاد می شود که با یک پوشش ماسه نرم در کف و چند گیاه طبیعی با برگ پهن پوشیده شده باشد .

Beta My Fish.iR10

سازگاری یا همزیستی ماهی فایتر

این ماهی را می توان با ماهیان گیاهخوار نگهداری کرد . البته توجه داشته باشید که این ماهی برای خود قلمرو مشخص می کند و به این شکل نیست که خیلی راحت با ماهیان دیگر کنار بیاید هر از گاهی ماهیان دیگر را از خود دور می کند . همچنین نگهداری این ماهی با ماهیانی که دارای دم و باله بلند هستند پیشنهاد نمی شود . زیرا فایتر به زیبایی ماهیان دیگر حسودی خواهد کرد و با دنبال کردن آنها دم و باله آنها را از بین خواهد برد . بنابراین با ماهی گوپی و آنجل های باله بلند سازگاری چندانی ندارد . همچنین از ماهیانی که به خوردن باله ماهیان دیگر علاقه دارند در کنار این ماهی نگهداری نکنید . ماهی های خانواده بارب می توانند به دم و باله های فایتر آسیب بزنند .

تغذیه و غذای ماهی فایتر

این ماهی را می توان با انواع غذا های خشک مثل گرانول و پولکی تغذیه کرد . همچنین برای تقویت می توان از کرم فشرده توبیفکس ، دافتی ، کرم خونی و آرتمیا استفاده کرد .

تکثیر ماهی فایتر

در پیدا کردن جفت مناسب شباهت رنگ و گونه بسیار مهم است . به این صورت بچه ها نیز مانند والدین ماهیان ارزشمندی خواهند بود . همچنین باید دقت کنید که ماهی نر باید بدن کشیده ای داشته باشد ، ماهی های نر که دارای باله های بسیار بلند هستند در انجام عمل تخم ریزی به مشکل خواهند خورد .

ماهی فایتر
ماهی فایتر

ماهی ماده نیز باید دارای بدنی سالم و در قسمت شکم حالت پر بودن داشته باشد که نشانگر تخم های داخل بدن او است .

ماهی فایتر ماده
ماهی فایتر ماده

 

برای تکثیر این ماهی نیاز به یک آکواریوم 20 لیتر با ارتفاع آب حداکثر 15 سانتی متر دارید ، کف آکواریوم ترجیحا خالی یا دارای شن نرم باشد . دمای آب را روی 28 درجه تنظیم کرده و هر گونه فیلتر یا سنگ هوا را خارج کنید . آب باید راکت و بدون حرکت باشد .

سپس ماهی نر را در آکواروم رها کنید ، یک پلاستیک فریزر ( یا طلق سبز رنگ ) را خیلی آروم روی آب قرار دهید و با فشار های آرام حباب های زیر آن را خارج کنید .

چند روزی صبر کنید تا ماهی نر شروع به ساخت خانه های حباب کند و در طول این مدت سعی کنید جفت ماده را نیز در کنار ماهی نر نگه دارید تا او نیز شروع به تولید تخم کند . برای این منظور شما باید ماهی ماده را در ظرف کوچکتری قرار داده و ظرف را در داخل آکواریوم قرار دهید .

حباب سازی ماهی فایتر
حباب سازی ماهی فایتر
ماهی فایتر
ماهی فایتر

پس از چند روز و ساخت تعداد زیادی حباب توسط ماهی نر شما می توانید خیلی آروم ماهی ماده را نیز آزاد کنید .

آنها پس از تکمیل و بررسی حباب ها با یکدیگر شروع به تخم ریزی خواهند کرد . در صورتی که در این مرحله با دعوا بین ماهی ها مواجه شدید ماهی ماده را خارج کنید و پس از یک روز دوباره امتحان کنید . در صورتی که بعد از چند بار تکرار باز هم ماهی ها با هم سازگاری نداشتند یعنی یا ماهی ماده خیلی جوان است ، یا ماهی ماده برای تخم ریزی آماده نیست و یا ماهی نر ماهی ماده را نپسندیده است که در هر صورت بهتر است ماهی ماده را تعویض کنید .

 فرایند تخم ریزی به این صورت است که ماهی نر بدن خود را دور بدن ماهی ماده حلقه کرده و ماهی ماده را بر عکس میکند . ماهی ماده تعدادی تخم رها کرده و ماهی نر آنها را با دهان جمع میکند و داخل حباب ها قرار میدهد و این عمل را آن قدر تکرار میکنند تا تخم های ماهی ماده تمام شود . به طور معمول آنها بین 150 تا 700 تخم می گذارند .

تخم ریزی ماهی فایتر
تخم ریزی ماهی فایتر
تخم ریزی ماهی فایتر
تخم ریزی ماهی فایتر

پس از اتمام تخم ریزی ماهی نر پرخاشگر شده و بهتر است ماهی ماده را از آکواریوم خارج کنید . پس از 36 ساعت بچه ماهی ها از تخم خارج خواهند شد و شروع به شنای آزاد خواهند کرد . بچه ماهی ها توسط پدر نگهداری خواهند شد اما بهتر است بعد از باز شدن تخم ها ماهی نر را هم از بچه ها جدا کنید و خود به پرورش لارو ها بپردازید .

حباب و بچه ماهی فایتر
حباب و بچه ماهی فایتر
بچه ماهی فایتر
بچه ماهی فایتر

پس از اتمام کیسه های مواد غذایی زیر شکم لارو ها آنها نیاز به تغذیه پیدا خواهند کرد . توجه کنید که در خانواده گوارامی ها بچه ها هنگام تولد بسیار کوچک هستند و قابلیت تغذیه با هر غذایی را ندارند .  برای شروع تغذیه از زرده تخم مرغ یا آب سبز استفاده می شود و پس از یک هفته تغذیه با آرتمیا آغاز میگردد .

روش تهیه زرده تخم مرغ به این صورت است که ابتدا تخم مرغ را آب پز کرده و زرده آن را جدا میکنیم . سپس زرده را در توری مانند جوراب زنانه ریخته و فشار میدهیم . تخم مرغ کاملا خرد و له می شود و از خروجی برای تغذیه بچه ماهی ها استفاده می کنیم .

روش دیگری نیز برای تغذیه بچه ماهی ها وجود دارد که از لایه های کناری موز استفاده می شود . احتمالا هنگام پوست کندن موز این نوار های کوچک بین گوشت موز و پوست را ملاحظه کرده اید . این نوار ها را کاملا خرد کرده و به تغذیه بچه ماهی ها می رسانند .

پس از گذشت یک هفته از باز شدن تخم ها می توان بچه ماهی ها را با آرتمیا تغذیه کرد ، توجه کنید که آرتمیا باید تازه باز شده باشد . زیرا با گذشت زمان اندازه آرتمیا بزرگ شده و همچنین مواد معدنی آن کم می شود و برای تغذیه لارو ها مناسب نیستند.

ماهی فایتر
بچه ماهی فایتر

بچه ماهی ها به سرعت بزرگ شده و در سن 4 تا 5 ماهگی به بلوغ خواهند رسید .

پیشنهاد می شود فایتر های نر را بعد از رسیدن به سن 3 ماهگی از یکدیکر جدا کرده و به صورت جداگانه در تنگ های کوچک نگهداری کنید .

4.6/5 - (8 امتیاز)
18 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
18 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رایان
رایان
3 سال قبل

سلام و ممنون به خاطر سایت خوبتون،
من قصد دارم یک ماهی فایتر نر بگیرم، میخواستم بدونم حتماً باید به نر و یه ماده بگیرم؟
با سپاس فراوان.

مهسا
مهسا
4 سال قبل

سلام ببخشید که اینقدر سوال میپرسم.
طبق گفته های قبلیم،ماهی فایتر نر آبی رنگم نمیتونه گارد بگیره و وقتی آینه و یا در خودکار تیره رنگ جلوی او میگیرم،
به سرعت به سمت عقب شنا میکند و از آن فضا دور میشود.
علتش چیست؟
ممنون از سایت بسیار خوبتون.

مهسا
مهسا
4 سال قبل

در ضمن اون بخاطر بیماری کیسه هوایش نمیتونه گارد بگیرد.و مثل دفعات قبلی به در خورکار تیره رنگ که جلویش میگیرم،
نمیتونه گارد بگیرد.لطفا بفرمایید راه حل این مسله چگونه است؟
ومن میبینم میخواد گارد بگیره ولی آبشش باز میشه و وقتی اون در خودکار رو برمیدارم،به حالت اول و عادی برمیگرده.
ممنون از شما.

مهسا
مهسا
4 سال قبل

سلام و ممنون از سایت خوبتون. امیدوارم هرچه سریع تر جواب مشکل منو بدید.
من الان یه ماهی نر آبی رنگ دارم که تازه دو هفته و چند روزه که دارمش.
همه ی کاراشو خیلی خوب انجام میده که من ازش درباره ی اینجور کاراش مشکلی ندارم.
دارم کم کم تربیتش میکنم و باهاش کارای نمایشی کار میکنم.مثلا اینکه غذا رو از دستم بپره بالا وبگیره و به علاوه تحریک کردن قوای جنگندگیش.
الان مشکل من اینجاست که موقعی که من بغل ظرف مینی آکوار یومش نیستم،اون روی سطح آب کج میشه و وقتی من میرم پیشش دوباره به حالت عادی برمیگرده و من الان یه عالمه براش دعا کردم که نمیره چون خیلی دوستش دارم.
مادرم میگوید که چون تو وقتی میخوای باهاش حرکات نمایشی کار کنی،مثل وقتی که میپره بالا و غذا رو از دستت میگیره،زیاد بهش غذا میدی.درصورتی آقای آکواریوم فروشی گفت فقط 2 تا 3 تادونه بهش غذا بده.
الان من خیلی میترسم که اون بمیره لطفا بگید چکار کنم؟دارم سعیمو میکنم تا بهش کمتر غذا بدم.تو ایترنت هم چیزی برای راه حل این مشکل وجود نداشت.
ممنون از لطفتون!

مهسا
مهسا
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
4 سال قبل

سلام.
خیلی ممنون از شمایی که جواب من را دادید.
من مطالب مربوط به بیماری کیسه هوا رو ازداخل سایت رو خوندم.
ولی چیزی متوجه نشدم و این موضوع برام حل نشده.
میشه شما لطف کنین ،خلاصه خیلی کم و مهمی که در اونجا وجود داره رو به من بگید،
ازتون ممنون میشم.خدا خیرتان بدهد.
چشم،حتما بهش نخود خرنگی پخته شده میدم.

امیرعباس
امیرعباس
4 سال قبل

سلام ببخشید یه سوال داشتم. از کجا بفهمم که ماهی فایتر نر و ماده به بلوغ رسیده اند و آماده جفتگیری هستند؟

فرزاد
فرزاد
4 سال قبل

سلام
بسیار عالی آموزش دادید و متن روانی داشت ممنون از زحمات خوبتون
منتها یه مساله ایی هست و اون اینه که تصویر آخر بچه ماهی فایتر ، اون بچه ماهی دچار بیماری مخملک هستش
و تو متن به اون اشاره ایی نشده . خواستم کمکی کرده باشم .
امیدوارم جسارت منو ببخشید .
ارادتمندم

Kamyar
Kamyar
4 سال قبل

با سلام
ممنون از آموزش خوب و گویاتون
من یه مشکلی دارم و اون اینه که بجه فایترهام بعضی هاشون وقتی بزرگ میشن حدود دوماهه که میشن یه وری روی آب شنا میکنن و بعدش تلف میشن . غذا بهشون تو بچگی تخم مرغ و بزرگتر شدن آرتمیا تازه هچ شده و بعدش دکپسوله و دل مرغ رنده شده و غذا خشک خیس خورده میدم بر اساس سایزشون و نگاه میکنم که آیا میخورن یا نه و اینکه مثل پدر و مادرشون درشت و باله هاشون بلند نمیشه . پس دوتا مشکل دارم
1 – بعضی شون میان رو سطح آب به وری شنا میکنن
2 – خوب رشد نمیکنن
بنظر شما مشکل کجاست . چچی کار کنم

با سپاس فراوان

قاسمی
قاسمی
5 سال قبل

ممنون از راهنمای هاتون
الان ماهی ماده در حال تخم ریزی ولی اکواریم 5 لیتری هست میترسم بعد در اوردن ماهی ماده از اکواریوم حباب ها خراب بشه

sadegh75d
sadegh75d
5 سال قبل

سلام یه جفت فایتر دارم که چند روزه ماهی ماده توی ظرف شیشه ای داخل تنگ ماهی نر هست هر دو حباب درست میکنن اما حبابی نیست که تبدیل به لونه بشه و عین حباب معمولیه نمیدونم مشکل چیه چرا نر لونه درست نمیکنه با این که همش اطراف ماهی ماده میگرده و باله هاش رو باز میکنه

بهرام اسدی
بهرام اسدی
5 سال قبل

سلام خیلی خیلی ممنون .مطالب بسیار آموزنده و روشن بیان شده بود
امین الان ماهی ها مو جفت میکنم .سپاسگزارم

18
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام