تهیه غذای دست ساز مخصوص ماهیان گوشتخوار

دست ساز گوشت خوار

در این مطلب قصد دارم تا بهترین ترکیب برای ساخت غذای ماهیان گوشتخوار و گیاهخوار های بزرگ رو آموزش بدم

این غذا با تنوع اقلام موجود در آن می تواند یک غذای کامل برای رشد سریع ، تقویت رنگ و … در ماهی ها باشد

استفاده از این غذا برای انواع ماهیان خانواده سچیلاید ها و فلاور ها پیشنهاد می شود .

معرفی مواد مورد استفاده و خواص آنها برای غذای دست ساز :

دل گوساله : دل گوساله یکی از بهترین مواد برای تشکیل غذای ماهی هاست . به دلیل بافت سفت تر این عضو نسبت به گوشت در آب پخش نشده و ماهیان به راحتی آن را مصرف میکنند . توجه کنید که بهتر است دل گوساله خریداری کنید ( دل گاو بزرگ تر و گوشت سفت تر و چربی بیشتری دارد )

دل گوساله
دل گوساله
دل مرغ
دل مرغ

دل مرغ : دل مرغ همانند دل گوساله به عنوان قسمت اصلی غذا محاسبه می شود . اما تفاوت در این است که دل مرغ چرب تر از دل گوساله است و همچنین مواد مغذی کمتری دارد .

میگو : میگو یکی از بهترین مواد و کاملا دریایی است که در لیست تغذیه بسیاری از ماهی ها جا دارد . پروتئین و ویتامین های این ماهی برای رشد سریع ماهی ها لازم است . از نظر ارزش غذایی میگو دارای بیشترین مواد مفید در بین دیگر جانداران است .

میگو
میگو

ماهی کلیکا : ماهی کلیکا به دلیل بافت گوشت ماهی و همچنین دارا بودن مقدار زیادی کلسیم در استخوان ها برای ماهیان یک غذای کامل همراه با مواد معدنی مورد نیاز می باشد . در حقیقت این ماهی یک مولتی ویتامین قوی است .

ماهی کلیکا
ماهی کلیکا

سویا : این ماده غذایی به دلیل شباهت به بافت گوشت و همچنین دارا بودن خواص زیاد و همچنین داشتن فیبر فراوان باعث رفع نیاز ماهیان به تغذیه با گیاهان می شود .

سویا
سویا

جوانه گندم : جوانه گندم یک ماده حاوی ویتامین های زیاد است که برای شادابی و افزایش رشد ماهی بسیار مناسب است همچنین این ماده به افزایش قدرت باروری ماهی نیز کمک میکند .

جوانه گندم
جوانه گندم

سبوس گندم : این ماده به دلیل فیبر بالا باعث هضم آسان غذا شده و از یبوست ماهی جلوگیری میکند .

سبوس گندم
سبوس گندم

سیر : یکی از بهترین مواد برای تغذیه خوب ماهی ها سیر است . سیر باعث تصفیه سیستم گوارش ماهی شده و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند و همچنین باعث دادن عطری به غذا میشود که مورد علاقه ماهی هاست .

سیر
سیر

اسفناج : اسفناج یک منبع غنی آهن است و برای رشد سریع و همچنین رنگ ماهیان بسیار مناسب است .

اسفناج
اسفناج

کاهو : کاهو نیز مانند اسفناج یک بافت گیاهی با ویتامین برای رنگ و رشد است .

گاهو
گاهو

فلفل قرمز : فلفل قرمز یک ماده با رنگ دانه قرمز است که به تقویت رنگ ماهی کمک شایانی میکند . همچنین زمانی که از گوشت های مختلف که طبع سرد دارند استفاده می شود استفاده از یک ادویه گرم برای برقراری ثبات طبع پیشنهاد می شود . افزایش جذب آهن و ضد باکتریایی دارد .

فلفل قرمز
فلفل قرمز

ژلاتین : ژلاتین یک ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی است که به رشد بافت قضروف و همچین بافت چربی مفید ( مثل هد فلاور ) کمک شایانی می کند .

پودر ژلاتین

مقدار مواد لازم برای غذای دست ساز :

ابتدا توجه کنید که این مقدار غذا برای این دستور حجم زیادی دارد . مقدار ها را با توجه به اندازه مورد نظر خود تغییر دهید  .

دل گوساله 1 عدد یا دل مرغ 1 بسته ( 500 گرم )  – میگو 100 گرم – ماهی کلیکا 100 گرم – سویا 3 قاشق غذا خوری – جوانه گندم 50 گرم – سبوس گندم 3 قاشق غذا خوری – سیر 1 حبه – اسفناج و کاهو هر کدام 1 برگ –  فلفل قرمز 1 قاشق چایی خوری – پودر ژلاتین 1 قاشق غذا خوری

روش تهیه :

ابتدا دل گوساله را کاملا شسته و از وسط باز میکنیم و چربی های آن و تمام خون مردگی ها و رگ های ضخیم رو با چاقو خارج میکنیم . همین عمل رو با دل مرغ انجام میدهیم و به همین شکل آن را پاک میکنیم و در میکسر میریزیم

میگو نیز به صورت بسته های پاک شده عرضه میشود که کار پاک کردن را از عهده ها خارج میکند . اما اگر در جایی هستید که میگوی تازه دسترسی دارید روش پاک کردن آن هم مشخص است . فقط تمام قسمت های سخت را جدا کنید ( قسمت های پوسته ای را نگه دارید چون برای پولک های ماهی مفید است )  و فیله آن را نگه دارید . پس از پاک کردن آن را در میکسر بریزید .

ماهی کلیکا نیز به صورت بسته بندی موجود است ؛ ابتدا ماهی ها رو شسته و شکم آنها را باز میکنیم و مواد داخل آن را خالی میکنیم . سپس سر و دم و باله های آن میزنیم . نیازی نیست که استخوان های ماهی را خارج کنید ؛ چرا که این استخوان های ریز حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند . آنها را در میکسر بریزید

سویا را در آب گرم خیس کنید و پس از چند دقیقه که آنها نرم شدند ، آنها را در سبد ریخته و آب اضافه آن را کاملا بگیرید و به میکسر اضافه کنید .

جوانه و سبوس گندم را نیز به میکسر اضافه کنید .

پوست سیر را گرفته و آن را کمی قطع قطع کنید و در میکسر بریزید .

اسفناج و کاهو را شسته و آنها را به مدت 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا بافت آنها از حالت خامی خارج شود و سپس به میکسر اضافه کنید .

فلفل قرمز را به میکسر اضافه کنید .

پودر یا ورق ژلاتین را با مقدار کمی آب داغ باز کنید و سپس آن را به میکسر اضافه کنید .

می توانید مقداری غذای شرکتی مخصوص رنگ یا افزایش هد را در این مرحله به غذا اضافه کنید تا با بقیه غذا مخلوط شود .

میکسر را روشن کرده تا مواد کاملا خرد و با هم مخلوط شوند . در صورتی که از میکسر های کوچک استفاده می کنید می توانید مواد را جداگانه میکس کرده و سپس کاملا با هم مخلوط کنید .

پس از مخلوط شدن و بدست آمدن یک خمیر آن ها در پلاستیک های کوچک ریخته و تخت کنید و تمام هوای آن را بگیرید و روی آن با خط کش خط ایجاد کنید تا بعدا موقع استفاده راحت تر برش زده شوند . آنها را در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند .

پس از یک روز غذا آماده است . با توجه به اندازه ماهیان و تعداد آنها مقداری غذا را برش بزنید و به همان صورت یخ زده در آب قرار دهید تا ماهی ها استفاده کنند .

 

نکات مهم :

  1. در صورتی که به تمام مواد بالا دسترسی ندارید یا نمیخواهید از تمام آنها استفاده کنید هیچ مشکلی نیست که آنها را از لیست حذف کنید . مثلا می توانید فقط از دل گوساله استفاده کرده و دل مرغ ، میگو و کلیکا را استفاده نکنید یا به جای استفاده از کاهو و اسفناج فقط یکی از آنها را استفاده کنید . اما توجه کنید که به همین نسبت نیز مواد مفید غذا کم می شود .
  2. سعی کنید آب تمام مواد را بگیرید تا مخلوط آخر کمی سفت تر باشد .
  3. استفاده بیش از حد از هر کدام از قسمت ها ممکن است باعث شود میل ماهی ها نسبت به خودن غذا کم شود ( مقدار مواد گوشتی همیشه باید غالب بر گیاهان باشد ).
  4. در خانه ها حتما این غذا را با علائم و یا بسته بندی متفاوت در فریزر قرار دهید ( مامانتون با این براتون کوکو درست نکنه :)) )
  5. استفاده از پودر های ویتامین در این غذا مفید است . البته باید بدانید که ویتامین در طولانی مدت و در دمای فریزر از بین میرود . ( مخصوصا ویتامین C در فریزر از بین میرود ) . برای کاهو یا اسفناج نیز همین موضوع صدق می کند اما بهتر است این موارد را اضافه کنید . روش بهتر این است که از قطره مولتی ویتامین قبل از ریختن غذا به داخل آکواریوم استفاده کنید و غذا را برای یک دقیقه داخل محلول ویتامین قرار دهید .
  6. سیر دیر هضم است . اما با توجه به استفاده از سیر به صورت کاملا له شده و همچنین خواص زیاد آن استفاده از آن پیشنهاد می شود .
  7. بعضی برای قوام دادن به غذای دست ساز و همچنین افزودن ویتامین های مورد نیاز موز به آن اضافه می کنند . برای مخلوط بالا نصف موز کاملا رسیده پیشنهاد می شود .
  8. با توجه به حجم و قیمت تمام شده می توان گفت که غذاهای دست ساز بسیار بهتر از غذاهای شرکتی مانند لوفاک هستند .
  9. استفاده از این غذا برای فلاور به صورت غذای اصلی پیشنهاد نمی شود ( می توان به عنوان وعده های کمکی هر هفته یک یا دو بار استفاده کرد ) .
  10.  اسپرولینا یا استاگزانتین که نوعی جلبک است بسیار مفید برای تغذیه ماهیان است و از آن می توان در این غذا استفاده کرد ( حداکثر 5 گرم ) .
  11. استفاده از فلفل های دلمه ای رنگی نیز در این غذا به دلخواه و به مقدار کم مفید است . همچنین می توانید از نخود سبز و ذرت آب پز یا کنسرو شده نیز مقدار کمی استفاده کنید .
  12. استفاده از دل مرغ به صورت تنها ( بدون دل گوساله ، میگو ، کلیکا و … ) باعث چرب شدن آب آکواریوم و همچنین مریض شدن ماهیان خواهد شد .
  13. با توجه به مخلوط غذا ، مقدار مورد نیاز ماهیان را به آنها بدهید تا مقداری اضافه نماند ، زیرا باعث کثیف شدن آب خواهد شد .
  14. غذا را به اندازه ای درست کنید که ماهیان شما در طی یک ماه مصرف می کنند . ماندن بیش از حد این غذا در شرایط فریزر باعث از بین رفتن مواد مفید آن خواهد شد .
3.5/5 - (8 امتیاز)
13 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید محمد موسوی
سید محمد موسوی
3 سال قبل

با سلام ضمن تشکر به خاطر این مطلب مفید میخواستم بپرسم این میکس برای ماهی های کف خوار مثل کت فیش مناسب هست یا نه با تشکر

نادر
نادر
3 سال قبل

سلام عزیزم. عالی بود. ممنون. استفاده بردیم. فدامرامت.

علی
علی
4 سال قبل

سلام دوست من. راهی نیس چندثانیه غذا داخل آب آکواریوم وااا نره ک آب رو کدر نکنه. هر وقت این غذا رو ب ماهی هام میدم آب آکواریوم خراب میشه.

Aa
Aa
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
3 سال قبل

سلام ببخشید فلفل قرمز حتما باید پودرش باشه یعنی نمیشه خودشو تو میکسر ریز کرد واین که تندی فلفل برا دیسکس ضرر نداده؟

محمد
محمد
5 سال قبل

سلام خدمت دوستان ببخشید ژلاتین و فلفل قرمز برای ماهی ضرر ندارد

امیر حسین
امیر حسین
5 سال قبل

براگوپی چجوری باید باشه فرق داره

masoud
masoud
5 سال قبل

سلام.مطلب بسیار خوبی بود.این غذا برای ماهی کوی مناسب است؟

13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام