ضد عفونی کننده آکواریوم متیلن بلو ( Methylene Blue )

MethyleneBlue

متیلن بلو

متیلن بلو ( Methylene blue ) یکی از دارو ها و ضد عفونی کننده های ارزان قیمت و پر کاربرد در آکواریوم ها می باشد .

گاهی روش های استفاده و ضرر و زیان برای مصرف آن ذکر می شود که در این مطلب قرار هست تمام موارد رو بررسی کنیم و متوجه بشیم که واقعا مصرف این دارو به چه صورت هست و برای چه بیماری هایی کاربرد دارد .

کاربرد اصلی متیلن بلو در آکواریوم به عنوان یک درمان برای عفونت های قارچی می باشد . همچنین می تواند در درمان ماهی آلوده به بیماری ایک استفاده شود اما دارو های قوی تر برای درمان ایک وجود دارد . از متیلن بلو برای محافظت از تخم های تازه ماهی در برابر قارچ و باکتری استفاده می شود و همچنین برای درمان موضعی و داخلی ماهی های زخمی یا بیمار به عنوان اولین قدم درمان استفاده می شود .

شکل اصلی این دارو به صورت کریستال و پودر است که با مخلوط شدن با آب به صورت مایع در خواهد آمد . قیمت پودر این ماده حدود هر 25 گرم ، 80 هزار تومان خواهد بود ( 1.5 گرم برای 1000 لیتر آب مقطر ! ) . البته توجه داشته باشید برای آکواریوم از این دوز بالا استفاده نمی شود ! قوطی های مخصوص مصرف در آکواریوم با دوز پایین و قیمت مناسب تر در مغازه ها موجود است . سعی کنید از مارک های معتبر و ترجیحا خارجی خریداری کنید . بعضی از انواع ایرانی متاسفانه آب و رنگ می باشند !

متیلن بلو
متیلن بلو

کاربرد های متیلن بلو :

  1. ضد عفونی کننده آب و لوازم در برابر قارچ و باکتری
  2. دارو برای بیماری های معده ماهی
  3. دارو برای بیماری های پوستی ماهی
  4. دارو برای افزایش نیتریت و مسمویت سیانید
  5. افزایش جذب اکسیژن در بدن ماهی
  6. جلوگیری از اختلال های جنسیتی ماهی
  7. رنگ آمیزی آب برای تزئین و …
متیلن بلو آکواریوم
متیلن بلو آکواریوم

نکات مهم در استفاده متیلن بلو :

  1. این دارو می تواند موجب کاهش باروری ماهی ها شود . بنابراین استفاده از این دارو قبل از تخم ریزی ماهی ها اصلا پیشنهاد نمی شود .
  2. مقدار دوز مصرفی دارو باید مطابق با دستور روی بسته بندی آن انجام شود .
  3. استفاده از این دارو در آکواریوم اصلی به دلیل از بین بردن باکتری های مفید چرخه آکواریوم پیشنهاد نمی شود .
  4. استفاده از متیلن بلو در آکواریوم های پلنت به دلیل تغذیه گیاهان از آب پیشنهاد نمی شود . در صورت استفاده برگ گیاهان شما آبی رنگ شده و یا از بین میروند .
  5. هنگام استفاده از این دارو باید سیستم فیلتراسیون آب را خاموش یا قطع کنید و هوادهی را افزایش دهید .
  6. در صورتی که هنگام تخم ریزی ماهی ها آب آکواریوم کاملا تمیز و مورد اطمینان است نیاز به استفاده از این دارو نیست . ( کلا استفاده از دارو ها به عنوان پیشگیری در آکواریوم پیشنهاد نمی شود )
  7. متاسفانه در ایران شرکت های داروسازی همین دارو رو توی چند تا قوطی و با اسم های مختلف به فروش میرسانند . مثلا یکی به عنوان داروی دم خوره ، یکی به عنوان ضد قارچ و … که در حقیقت محتوای همه آنها متیلن بلو هست و فرق ندارد شما کدام دارو را بخرید . خواص یکسانی خواهند داشت و نباید به این خاطر که روی بسته آن نام جدایی ذکر شده از همه بسته ها به طور همزمان برای درمان استفاده کنید . زیرا با مصرف دوز زیاد شما باعث صدمه به ماهیان خود خواهید شد .
  8. متلین بلو باعث رنگ شدن قسمت های پلاستیکی آکواریوم مانند چسب ها و قسمت های دکوری یا شلنگ ها خواهد شد که جای نگرانی نیست .
  9. سیفون 30 درصد آب هر دو روز یک بار هنگام استفاده از این دارو برای درمان پیشنهاد می شود .
3.7/5 - (9 امتیاز)
23 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
23 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

سلام . امروز من یک محلول متیلن بلو گرفتم میخواستم بدونم این محلول اصله یا فقط آب و رنگه؟

فرجی
فرجی
3 سال قبل

سلام اولا من نمیتونم وارد گروه تلگرام بشم مشکل چیه دوما من دو تا از ماهی هام یکی پنکوسی 65 سانتی متری و یکی فلاور باکسم چشمشون سفید شده و باد کرده البته اول بیماریشونه چون تازه اینجوری شدن کتلین بلو آیا درمان میکنه این مشکل من رو در ضمن من دقیقا 7 روز یک بار سیفون رو انجام میدم
تا حالا عقب نیوفتاده

aquarius
aquarius
پاسخ به  فرجی
3 سال قبل

سلام دوست عزیز . احتمالا شما از گروه اخراج شدین . لطفا مجددا تلاش کنید . همچنین ماهیای شما به کدری سطح چشم مبتلا شدن

مجید
مجید
4 سال قبل

با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگوار دوست من امروز اب اکواریوم یه مقدار طبق نظر فروشنده متیلن به اب اکواریوم اضافه کردم منتها قبل تخم ریزی دیسکسام مشکلی برا دیسکسام پیش نمیاد یا اگر اشتباه کردم لطفا راهنمایی کنید در ضمن چند روز مصرف دارو چند روز باید سیفون بزنم چه مقدار دارو ایرانی هست ولی فروشندا با اطمینان میگفت چند سال این دارو میفروشه مشکلی پیش نیمده

حسام
حسام
4 سال قبل

سلام . ببخشید من متیلن بلو پودری با قوطی های شیشه ای خیلی کوچک (دقیقا مثل عکس اولی که گذاشتید ) خریدم . میخواستم دوز مصرفش رو بدونم برای آکواریوم .
ممنون از لطفتون

مریم
مریم
4 سال قبل

سلام خسته نباشین دکتر ببخشین من یکم خاک سیلیس دارم میخام بریزم تو اکواریومم ولی نمیدونم باید چطور بشورمش تا انگل زدایی و تمیز باشه و اینکه اصلا چه مقدار باید از کفش ارتفاع داشته باشه خودشم تا الان توی اکواریومی ریخته نشده از محل کارم اوردم کارخانه کار میکنم که تو ریخته گری ازش استفاده میکنن خیلی هم ریزه و روان ممنون میشم راهنمایی کنین باتشکر از سایت عالیتون

پریj
پریj
4 سال قبل

سلام ماهی گوپی ماده من به خاطر پریدن به بیرون ومن متوجه شدم مرد و در داخل شکمش بچه داشت من شکمش رو پاره کردم و لاروهارو که چشم هاشون دیده میشد و درآوردم و داخل آب جدا از اکواریوم گداشتم ایا احتمال اینکه به بچه تبدیل بشن هست یا داخل اکواریوم بریزم تا بقیه ماهی ها از اونا تغذیه کنن

محمد
محمد
4 سال قبل

سلام ببخشین من ماهی دارم گیاه خوار اسمشون گلد فیشه 3 ساله هس یکیش 4تاهم 1 ساله تو اکواریومم غزه دارم رو سنگ هسش طبیعی و ماهی هام دم خوره و خون موردگی دارن زیر پوستشون هر دوروز یک بار 15% ابشونو تعویض میکنم ولی بهتر نشدن میخام محلول بخرم نمیدونم چی بخرم یا نخرم یا چیکار کنم و اینکه تازگیا یکی دوتا از ماهی هام بدنشون ینی کل پوستشون ژله چسبیده بود ترشحاتشون فکنم موکوس بود اسمش اینا خلاصه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنین ممنون!؟

محمد
محمد
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
4 سال قبل

ممنون از راهنماییتون اون حمام پرمنگنات چیه میشه کمک کنین؟؟ نمک بدون ید از کجا پیدا کنم راسی لجن خوار هم دارم براش مشکلی پیش نمیاد که؟؟

محمد
محمد
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
4 سال قبل

دستتون درد نکنه خیلی ممنون

محمد
محمد
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
4 سال قبل

سلام ماهی رو انداختم تو محلول مردش بعد 3 دیقه مقدارشم خیلی کم کم ریخته بودم ولی با اینحال مردش لطفا نگین این محلول رو کسی مصرف کنه ماهی تقریبا گرون قیمتی که داشتم مردش ممنون

رضا
رضا
5 سال قبل

سلام
ترکیب همزمان دو یا سه نوع دارو برایه ماهی ها(گپی)مشکلی ایجاد نمیکنه؟

امیر
امیر
5 سال قبل

سلام
خسته نباشید
چطوری تشخیص بدیم محلولی که خریدیم واقعا متلین بلو هست !؟

23
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام