خرید ماهی و تشخیص سلامت ماهی

فهرست محتوای این مقاله

خرید ماهی سالم 

به نظر شما کسی هست که دلش بخواد یک ماهی مریض رو بخره و توی آکواریومش نگهداری کنه و هر لحظه در انتظار مرگش باشه ؟ من که فکر نمیکنم . ولی چطوری میشه ماهی های سالم رو از ماهی های نا سالم تشخیص داد ؟

تو این پست قرار چند تا روش یا نکته رو برای شناسایی ماهی های سالم از ماهی های نا سالم رو به شما آموزش بدم و امیدوارم برای شروع بتونه تو انتخاب ماهی سالم به شما کمک کنه .

وقتی میگیم ماهی سالم یعنی ماهی نباید از نظر بدنی هیچ نقص عضو و یا مریضی داشته باشه البته تمام مریضی ها رو نمیشه با چشم دید و تشخیص داد ولی میشه از روی رفتار ماهی تا حدودی سالم بودن اون رو تضمین کرد .

تانک ماهی ها :

از آکواریوم هایی که دارای آب رنگی ( آبی ، بنفش ، زرد ، سبز و… ) هستند ماهی انتخاب نکنید ؛ زیرا احتمالا این ماهی ها مریض بوده اند و به همین خاطر داخل آب آنها دارو اظافه کرده اند ( کسی برای خوشکلی رنگ تو آب نمیریزه !! )

از اکواریوم هایی که داخل آنها ماهی مرده مشاهده میکنید ماهی انتخاب نکنید ؛ زیرا احتمالا دارد آن ماهی به خاطر بیماری مرده باشد و ممکن است آن بیماری به بقیه ی ماهی های داخل آن تانک سرایت کرده باشد ( ماهی ها که دفترچه بیمه ندارن که برن دکتر !! )

وضعیت بدنی ماهی :

تنه ی ماهی :

بدن ماهی باید دارای پولک های یک دست و صاف باشد و نباید دارای قرمزی ( شبیه خون مردگی ) و یا ریختگی پولک و یا زخم  باشد . ( بهتره یک سری هم به سازمان معاینه فنی بزنین !! )

آبشش های ماهی :

درپوش آبشش ها باید کاملا روی آنها را بپوشاند و آبشش باید کاملا تمیز و بدون هیچ علامت مربوط به بیماری باشد و باید دائم و پیوسته با سرعتی ثابت باز و بسته شود . ( اگر ماهی آسم داشت به پزشک مراجعه کنید !! )

باله های ماهی :

باله های ماهی باید کاملا یکدست و بازشده باشند و نباید دارای خوردگی ، پوسیدگی ، کچشدگی و شکستگی باشند ، ماهی باید باله های باز کرده و با استفاده از باله ها شنای آزاد کند و نباید حرکت ماهی غیر متعارف باشد مثلا نباید ماهی دور خود بچرخد به صورتی که انگار کنترلی روی اعضای خود ندارد. ( هواپیما که نمیخوای بخری یک ماهی کوچیک بیشتر نیست !! )

توجه : بعضی از ماهی ها دارای دم های ریش شده هستند که ممکن است به دلیل نژاد آنها باشد مثل فایتر دم ریش

تنگ ماهی
تنگ ماهی

رفتار ماهی :

ماهی نباید حرکات سریع داشته باشد و نباید خود را به اجزای آکواریوم بکوبد البته در ماهی هایی مثل پنکوسی های ساده به دلیل کور بودن این رفتار تا حدودی طبیعی است. ( فکر کنم رو ماهیه نیترو بستن !! )

ماهی نباید بدن خود را دائم به سنگ های دکور بکشد زیرا این علامت بیماری پوستی ماهی است ( یک لیف بهش بده بیچاره تنش میخاره !! ) .

از خرید ماهی هایی که مدفوع آنها سفید رنگ و لزج به نظر میرسد خوداری کنید .( نظری ندارم ! شما چطور ؟ )

بسیاری از ماهی ها مخصوصا خانواده ی سچیلاید ها به بردن دست روی آکواریوم حساس هستند و همگی به سمت آب میاید و در انتظار غذا هستد در این میتوان ماهی های ضعیف را شناسایی کرد . ( این قدر به این ماهی ها گشنگی ندین !! )

اگر میخواهید ماهی گران قیمتی بخرید ، مانند دیسکس ها یا فلاور ها ، بهتر است از فروشنده بخواهید در حضور شما کمی به ماهی غذا بدهد و شما ببینید آیا ماهی غذا را با اشتها میخورد یا نه .( نری بگی به این گپی ها غذا بده میخوام یکی بخرم !! )

وقتی تور داخل آب آکواریوم میشود همه ی ماهی ها فرار خواهد کرد و ماهی هایی که فرار میکنند در حقیقت رفتاری طبیعی دارند . ( تام و جری نسخه ی پری دریایی !! )

 

پس از خرید ماهی ها حتما آنها را 24 ساعت داخل یک آکواریوم خالی قرنتینه کنید و داخل آب کمی نمک و داروی متالین بلو بریزید و پس از گذشتن دوره ی قرنتینه ، ماهی ها را به تانک اصلی منتقل کنید .

برای این که بتوانید بهتر ماهی های مریض را شناسایی کنید بهتر است  از آرشیو موضوعات به بخش بیماری ها مراجعه کنید و کمی اطلاعات کسب کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamze

عالی بود😍😍😍😍😂مخصوصا پری دریایی😂😂😍

تجهیزیار

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x