خرید ماهی و تشخیص سلامت ماهی

Buy fish

خرید ماهی سالم 

به نظر شما کسی هست که دلش بخواد یک ماهی مریض رو بخره و توی آکواریومش نگهداری کنه و هر لحظه در انتظار مرگش باشه ؟ من که فکر نمیکنم . ولی چطوری میشه ماهی های سالم رو از ماهی های نا سالم تشخیص داد ؟

تو این پست قرار چند تا روش یا نکته رو برای شناسایی ماهی های سالم از ماهی های نا سالم رو به شما آموزش بدم و امیدوارم برای شروع بتونه تو انتخاب ماهی سالم به شما کمک کنه .

وقتی میگیم ماهی سالم یعنی ماهی نباید از نظر بدنی هیچ نقص عضو و یا مریضی داشته باشه البته تمام مریضی ها رو نمیشه با چشم دید و تشخیص داد ولی میشه از روی رفتار ماهی تا حدودی سالم بودن اون رو تضمین کرد .

تانک ماهی ها :

از آکواریوم هایی که دارای آب رنگی ( آبی ، بنفش ، زرد ، سبز و… ) هستند ماهی انتخاب نکنید ؛ زیرا احتمالا این ماهی ها مریض بوده اند و به همین خاطر داخل آب آنها دارو اظافه کرده اند ( کسی برای خوشکلی رنگ تو آب نمیریزه !! )

از اکواریوم هایی که داخل آنها ماهی مرده مشاهده میکنید ماهی انتخاب نکنید ؛ زیرا احتمالا دارد آن ماهی به خاطر بیماری مرده باشد و ممکن است آن بیماری به بقیه ی ماهی های داخل آن تانک سرایت کرده باشد ( ماهی ها که دفترچه بیمه ندارن که برن دکتر !! )

وضعیت بدنی ماهی :

تنه ی ماهی :

بدن ماهی باید دارای پولک های یک دست و صاف باشد و نباید دارای قرمزی ( شبیه خون مردگی ) و یا ریختگی پولک و یا زخم  باشد . ( بهتره یک سری هم به سازمان معاینه فنی بزنین !! )

آبشش های ماهی :

درپوش آبشش ها باید کاملا روی آنها را بپوشاند و آبشش باید کاملا تمیز و بدون هیچ علامت مربوط به بیماری باشد و باید دائم و پیوسته با سرعتی ثابت باز و بسته شود . ( اگر ماهی آسم داشت به پزشک مراجعه کنید !! )

باله های ماهی :

باله های ماهی باید کاملا یکدست و بازشده باشند و نباید دارای خوردگی ، پوسیدگی ، کچشدگی و شکستگی باشند ، ماهی باید باله های باز کرده و با استفاده از باله ها شنای آزاد کند و نباید حرکت ماهی غیر متعارف باشد مثلا نباید ماهی دور خود بچرخد به صورتی که انگار کنترلی روی اعضای خود ندارد. ( هواپیما که نمیخوای بخری یک ماهی کوچیک بیشتر نیست !! )

توجه : بعضی از ماهی ها دارای دم های ریش شده هستند که ممکن است به دلیل نژاد آنها باشد مثل فایتر دم ریش

تنگ ماهی
تنگ ماهی

رفتار ماهی :

ماهی نباید حرکات سریع داشته باشد و نباید خود را به اجزای آکواریوم بکوبد البته در ماهی هایی مثل پنکوسی های ساده به دلیل کور بودن این رفتار تا حدودی طبیعی است. ( فکر کنم رو ماهیه نیترو بستن !! )

ماهی نباید بدن خود را دائم به سنگ های دکور بکشد زیرا این علامت بیماری پوستی ماهی است ( یک لیف بهش بده بیچاره تنش میخاره !! ) .

از خرید ماهی هایی که مدفوع آنها سفید رنگ و لزج به نظر میرسد خوداری کنید .( نظری ندارم ! شما چطور ؟ )

بسیاری از ماهی ها مخصوصا خانواده ی سچیلاید ها به بردن دست روی آکواریوم حساس هستند و همگی به سمت آب میاید و در انتظار غذا هستد در این میتوان ماهی های ضعیف را شناسایی کرد . ( این قدر به این ماهی ها گشنگی ندین !! )

اگر میخواهید ماهی گران قیمتی بخرید ، مانند دیسکس ها یا فلاور ها ، بهتر است از فروشنده بخواهید در حضور شما کمی به ماهی غذا بدهد و شما ببینید آیا ماهی غذا را با اشتها میخورد یا نه .( نری بگی به این گپی ها غذا بده میخوام یکی بخرم !! )

وقتی تور داخل آب آکواریوم میشود همه ی ماهی ها فرار خواهد کرد و ماهی هایی که فرار میکنند در حقیقت رفتاری طبیعی دارند . ( تام و جری نسخه ی پری دریایی !! )

 

پس از خرید ماهی ها حتما آنها را 24 ساعت داخل یک آکواریوم خالی قرنتینه کنید و داخل آب کمی نمک و داروی متالین بلو بریزید و پس از گذشتن دوره ی قرنتینه ، ماهی ها را به تانک اصلی منتقل کنید .

برای این که بتوانید بهتر ماهی های مریض را شناسایی کنید بهتر است  از آرشیو موضوعات به بخش بیماری ها مراجعه کنید و کمی اطلاعات کسب کنید .

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
2 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamze
Hamze
4 سال قبل

عالی بود😍😍😍😍😂مخصوصا پری دریایی😂😂😍

تجهیزیار
تجهیزیار
4 سال قبل

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام