ماهی ماکرو

electric yellow cichlid 3
نام فارسیماکرو
نام انگلیسیElectric Yellow Cichlid
شاخهطنابداران
ردهپرتوبالگان
راستهسیکلیدسانان
خانوادهCychilidea
سردهLabidochromis
گونه L. Caeruleus
نام علمیLabidochromis Caeruleus
دسته بندیگوشتخوار
محل زندگیدریاچه ی مالاوی
حداقل سایز آکواریوم150 لیتر
دمای آب24 الی 28 درجه سانتی گراد
اسیدیته آب7.5 الی 8.5 PH
سختی آب10 الی 20 DH
طول عمر10 سال
حداکثر اندازه15 سانتی متر
خلق و خوخشن و مهاجم
قلمرو طلببله
موقعیت شنامیانه آب
شرایط نگهداریآسان
شرایط تکثیرمتوسط
حساسیت به بیماریمقاوم
خوراکمیکس سبزیجات، غذاهای شرکتی با پروتئین کم و سبزیجات بالا، آرتمیا

electric yellow cichlid 2

ماکرو

یکی از سیچلاید های جذاب و ماهیان آکواریومی بسیار فعال که تقریبا در تمام آکواریوم فروشی ها به وفور یافت میشود. ماکرو یک از سیچلاید های دریاچه ی مالاوی است، این ماهی در بازار ایران به سه رنگ سفید، آبی و زرد یافت میشود و درواقع مورف های آن هستند و این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این طیف رنگ ها در قسمت های مختلف دریاچه وجود دارند.

شرایط عمومی آکواریوم و سازگاری ماهی ماکرو

همانطور که در بالا بیان کردیم این ماهی جزو سیچلاید های آفریقایی دریاچه مالاوی است، همچنین این ماکرو از دسته ی ماهیان اجتماعی به شمار می آید و شما میتواند آن را با رعایت سایز و فراهم آوردن حجم آکواریوم مناسب در کنار دیگر سیچلاید های آفریقایی دریاچه مالاوی نگهداری کنید ولی در نظر داشته باشید که این ماهی روحیه ی پرخاشگری دارد و اینطور نیست که خلق و خوی آرامی از خود نشان دهد.

برای ایجاد محیطی مناسب شما باید از شن نرمی مانند شن شکری و یا خاویاری استفاده کنید، زیرا تمامی سیچلاید ها عادت دارند که شن ها را با دهان خود جابه جا کنند و درواقع از این کار لذت میبرند هرچند اهداف دیگری نظیر تعیین قلمرو نیز در پس این رفتار نهفته است، برای ایجاد مخفیگاه و نزدیک شدن به بیوتوپ و زیستگاه اصلی این ماهی شما نیاز دارید از تعدادی تخته سنگ برای ساخت مخیگاه استفاده کنید فقط دقت کنید که میزان تخته سنگ های به کار رفته وزن زیادی روی شیشه ی کف آکواریوم وارد نکنند که موجب ترک خوردگی شیشه کف بشود و اینکه هنگام چینش سنگ ها دقت کنید که به صورت پایدار و ثابت روی هم قرار گیرند، برای این امر شما میتوانید از چسب های مخصوص چسباندن سنگ که در آکواریوم فروشی ها موجود است استفاده کنید. ضمنا در کنار اکثر سیچلاید های آفریقایی از جمله ماکرو نمیتوان از گیاهان طبیعی استفاده کرد.

تغذیه ماهی ماکرو

به طور کلی سیچلاید های آفریقایی دریاچه ی مالاوی رژیم غذایی بر پایه ی سبزیجات دارند و درواقع پروتِئن ها بخش کمی از هرم غذایی آنها را تشکیل میدهد، شما میتوانید برای تغذیه کردن آنها از غذاهای شرکتی مخصوص سیچلاید های آفریقایی دریاچه مالاوی که به صورت های مختلف در بازار موجود هستند (پولکی و گرانولی و…) استفاده کنید. در کنار غذاهای شرکتی نیز حتما از میکس های سبزیجات و اسپرولینا و خیار و کردو سبز به صورت نیم پز استفاده کنید و به طور کلی باید تنوع غذایی متناسب با سیستم گوارش ماهی برا آنها فراهم کنید.

تشخیص جنسیت ماهی ماکرو

تشخیص جنسیت ماهی ماکرو تقریبا کار آسانی است ولی هرچه شما تعداد ماهی مولد بیشتری ببینید و بیشتر تجربه کسب کنید این کار برای شما آسانتر میشود، سه نکته در رابطه با راه های تشخیص جنسیت ماهی ماکرو به شرح زیر هستند:

  •  معمولاً نرها از ماده ها بزرگتر بوده و لکه های قهوه ای یا مشکی روی بدن نرها تیره تر از ماده هاست.
  • روی دم مخرجی ماهی نر خال های روشن و بیشتری وجود دارد.
  •  رنگ جنس نر به مراتب درخشان تر و بهتر از رنگ جنس ماده است و این مورد در هنگام تخم ریزی بیشتر مشهود است.

تکثیر ماهی ماکرو

برای ترغیب آنها به جفت گیری و آماده سازی آنها برای تکثیر تعدادی ماکرو را به نسبت 1 نر به 3 ماده در یک تانک قرار داده و آنها را با غذاهای مختلف تغذیه و تقویت کنید . بعد از چند هفته در صورتی که PH آب بین 7.8 تا 8.2 و دمای آب 77-82 درجه فارنهایت ( 25-28 درجه سانتیگراد ) باشد به تدریج رفتارهای جفت گیری را در خود نشان می دهند . دقت کنید که ماکرو ها طبق تجربه ای که خودم داشته ام در حدود 5 الی 6 سانتی متری بالغ شده، در زمان جفت گیری ماهی نر یک تخته سنگ صاف و مسطح را انتخاب میکند و سعی میکند ماهی دیگر درون تانک را از آن دور کند سپس به سمت ماهی ماده رفته و همزمان به بدن خود را میلرزاند و رنگ خودرا درخشانتر میکند.

درواقع این حرکات نوعی رقص به شمار می آیند و پس از آن ماهی نر و ماده به سمت تخته سنگ رفته و دور یکدیگر میچرخند و همزمان ماهی ماده با هر چرخش تعدادی تخم را روی سنگ میریزد و بعد جای ماهی نر و ماده طی یک چرخش عوض میشود و ماهی ماده بلافاصله با دهان خود تخم هایی را که روی سنگ ریخته است را برمیدارد و همزمان ماهی نر دم مخرجی خود که چند خال درخشان روی آن است را تکان میدهد و ماهی ماده که فکر میکند آن خال ها هم تخم هستن و دهان خود را به سمت آنها میبرد تا آنهارا جمع کند و در همین حین ماهی نر اسپرم خود را آزاد میکند و تخم های درون دهان ماهی ماده را بارور میسازد. این چرخش و رقص و کلا مراحل جفتگیری ممکن است تا حدود یک ساعت طول بکشد.

همانطور که گفتیم ماهی جنس ماده تخم ها را درون دهانش نگه میدارد و درواقع ماهی ماکرو از دسته ماهیان دهان پرور بوده، آنها تخم ها را تا زمانی که به لارو تبدیل شوند در دهان خود نگهداری میکنند ، اما این کار ممکن است برای ماهی ماده مضر باشد ، چرا که در طول دوران نگهداری از بچه ها ( حدود 3 الی 4 هفته است ) ماکروی ماده غذا نخورده یا به مقدار بسیار کمی غذا می خورد که این می تواند موجب تضعیف ماکروی ماده شود . به همین جهت توصیه می شود پس از بارور شدن تخم ها ماهی ماکروی ماده را به آکواریوم دیگری منتقل کنید و آن را جدا کنید و بعد از خارج کردن تخم ها (چه رهاسازی توسط ماهی چه به صورت دستی توسط پرورش دهنده) ماهی ماده را به مدت بیست روز جدا نگهداری کنید و آن را تقویت کنید و بعد دوباره به آکواریوم اصلی بازگردانید. شما میتوانید لارو هارا در زمان دو هفتگی از دهان مادرشان خارج کنید و در این زمان آنهارا در آکواریومی مجزا با فیلتراسیون کامل نگهداری کنید و آنهارا با آرتمیا تغذیه کنید.

electric yellow cichlid 1

3.8/5 - (5 امتیاز)
بدون دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام