آموزش ساخت آکواریوم ( روش پایه )

tank6

سلام بر علاقمندان به آکواریوم

قراره روش ساخت یک آکواریوم رو به شما آموزش بدم امیدوارم این مطلب راهنمای مناسبی باشه و کمک کنه تا شما آکواریوم های خودتون رو خودتون بسازید و یا تعمیر کنید . توجه کنید که ساخت آکواریوم کار ساده ای نیست و بهتره شما یک بار مراحل ساخت رو از نزدیک ببینید و هرچی تجربه ی بیشتری در ساخت آکواریوم داشته باشید آکواریومی که میسازید بهتر از کار در خواهد آمد .

اندازه گیری دقیق آکواریوم

برای ساخت آکواریوم باید ابتدا اندازه ی دقیق شیشه های کناری و شیشه ی کف را بدست آورید تا آکواریوم دقیقا به اندازه ی مورد نظر شما ساخته شود .

برای این کار شما باید این اندازه ها را با محاسبه هایی بدست آورید ولی چون ممکن است در طول این عمل دچار اشتباه بشوید من یک فایل Excel ایجاد کردم که شما میتوانید با استفاده از جدول داخل آن به راحتی اندازه ی شیشه ها ، حجم لیتری آکواریوم ، تعداد پل ها و قیمت حدودی آکواریوم را بدست بیارید . این فایل را می توانید از لینک زیر دریافت کنید :

لینک دریافت فایل Excel برای محاسبه ی شیشه های آکواریوم

همچنین شما باید بدانید برای آکواریومی با حجم مورد نظر شما ، شیشه با چه قطری مناسب است ؛ که میتوانید با استفاده از جدول زیر این اطلاعات را بدست آورید .

 

جدول اطلاعات قطر شیشه نسبت به حجم آکواریوم

قطر شیشه های بدنه

قطر شیشه ی کف

حجم آکواریوم

4 میلیمتر

6 میلیمتر

زیر 60 لیتر

6 میلیمتر

6 یا 8 میلیمتر

بین 60 تا 90 لیتر

8 میلیمتر

10 میلیمتر

بین 90 تا 200 لیتر

10 میلیمتر

12 میلیمتر

بالای 200 لیتر

قطعات شیشه آکواریوم
قطعات شیشه آکواریوم

سفارش و خرید شیشه آکواریوم

پس از محاسبه ی اندازه ی شیشه ها شما باید شیشه ها را از یک شیشه فروشی تهیه کنید . پیشنهاد میکنم اگر در کار برش شیشه مهارت ندارید شیشه ها را برش خورده تهیه کنید و سعی نکنید که خودتان آنها را برش دهید ، زیرا این کار بسیار سخت و خطرساز است .

در هنگام سفارش شیشه ها توجه کنید که شما باید پل های بالا و نگهدارنه ی آنها و در صورت نیاز پل کف و یک شیشه ی باریک برای ساخت محل عبور شلنگ های هوا و در صورت نیاز یک شیشه برای روی آکواریوم نیز تهیه کنید ؛ همچنین توصیه میکنم دور شیشه هایی که لبه ی آنها رو به بالای آکواریوم هستند را سنگ بزنید تا در آینده هنگام شست و شوی آکواریوم دچار بریدگی نشوید  .

شما باید تمام شیشه های تصویر زیر را دارا باشید .

قطعات شیشه آکواریوم
قطعات شیشه آکواریوم

چسب آکواریوم 

یادتان نرود که باید چسب سیلیکان ( چسب آکواریوم ) را هم تهیه کنید و بهتراست به فروشنده بگویید که چسب را برای آکواریوم لازم دارید تا مارک چسب مناسب را به شما بدهد ؛ چون بعضی چسب ها بعد از خشک شدن حالت ارتجاعی خودشان را از دست میدهند و سفت میشوند و بعضی بعد از خشک شدن ترک میخورند که هیچ کدام مناسب نیستند و اگر آکواریوم بزرگی میسازید بهتراست از چسب های بزرگ استفاده کنید تا بصرفه تر باشد . مرقوبیت چسب های آکواریوم از روی مقدار سیلیکان داخل آن سنجیده می شود که هرچه بیشتر باشد بهتراست و البته قیمت بالاتری هم دارد ؛ در حال حاضر چسب ها ی موجود در بازار یا چینی هستند و یا آلمانی که کیفیت چسب های آلمانی بالاتر از چسب های چینی است البته قیمت چسب های آلمانی حدود 2 برابر چسب های چینی است و نوعی هم از این چسب ها موجود است که حالت اسیدی ندارند و بیشتر برای آینه استفاده میشوند و استفاده از آنها برای ساخت آکواریوم ضروری نیست  .

چسب سیستا آکواریوم
چسب سیستا آکواریوم

شروع ساخت آکواریوم

ابتدا برای این که آکواریوم صاف ساخته بشود باید محلی رو برای ساخت پیدا کنید که دارای شیب زیاد نباشد و سپس روی محل را با پارچه یا روزنامه بپوشانید تا کثیف نشود ، حالا شیشه ها را تمیز کنید تا چسب به خوبی بچسبد ؛ شیشه هایی که تمیز تر هستند و خش کمتری دارند را برای شیشه های جلوی دید انتخاب کنید و محل پل های بالای آکواریوم و نگهدارنده ها را علامت بزنید . حال شیشه ی کف آکواریوم را روی محلی که قبلا در مورد آن صحبت کردیم به صورت خوابیده قرار بدهید و شیشه های کناری را هم روی شیشه ی کف عمود کنید و شکل کلی آکواریوم را بدست بیاورید ، توجه کنید که اگر آکواریوم بزرگ است ، حتما در این قسمت کمک بگیرید .

چسب کاری آکواریوم

چسب نواری یا چسب آکتیواتور ( یک دو سه )

شیشه های کناری و کف آکواریوم را از بیرون آکواریوم با چسب نواری به هم بچسبانید ، اگر آکواریوم بزرگ است می توانید از چسب اکتیواتور که شبیه به چسب قطره ای است ، استفاده کنید تا شیشه ها درست و محکم سر جای خودشان بایستند.

چسباندن شیشه ی کف به شیشه های بدنه آکواریوم

پس از اطمینان کامل از شکل آکواریوم و درستی و صاف ایستادن شیشه ها نوبت به چسب آکواریوم میرسد ابتدا درز بین شیشه ی کف و شیشه های عقب و جلو را چسب بزنید و با فشار انگشت چسب را کاملا به داخل درز ببرید و سپس دوباره مقداری چسب روی این قسمت بزنید و سطح آن را با یک کاردک یا قاشوق صاف کنید .

حال درز بین شیشه ی کف و شیشه های کناری را چسب بزنید و با فشار انگشت چسب را کاملا به داخل درز ببرید و سپس دوباره مقداری چسب روی این قسمت بزنید و سطح آن را با یک کاردک یا قاشوق صاف کنید .

حال اطمینان حاصل کنید که هیچ روزنه یا حبابی داخل چسب نباشد .

چسب کاری کف آکواریوم
چسب کاری کف آکواریوم

چسباندن پل های کف آکواریوم

به نظر من استفاده از پل کف حتی برای آکواریوم هایی که نیاز به پل کف هم ندارند بسیار مناسب است و باعث استحکام بیشتر آکواریوم میشود .

از روی تصاویر زیر میتوانید انواع پل های کف را ملاحظه کنید که هرکدام بسته به تجربه مناسب آکواریوم با شرایط خاصی است و همان طور که میبینید بعضی از پل ها کمک بسیاری در نگهداری شیشه های بدنه ی آکواریوم میکنند .

نوع اول پل کف آکواریوم
نوع اول پل کف آکواریوم
نوع دوم پل کف آکواریوم
نوع دوم پل کف آکواریوم

اگر دارای پل کف هستید باید همزمان با مرحله ی قبلی پل های کف را هم چسب بزنید و توجه کنید که باید ابتدا سطح شیشه ها را چسب بزنید و بعد آنها را در جای مناسب قرار دهید و با چند تکان کوچک و فشار آنها را محکم کنید و باید اطراف آنها را هم چسب بزنید تا حالتی مورب پیدا کند و همچنین آب به زیر آنها داخل نشود .

چسباندن شیشه های بدنه آکواریوم به یکدیگر

حال نوبت به چسب زدن شیشه های بدنه رسیده است پس از سمت کف آکواریوم به سمت بالا درز بین شیشه های بدنه ی آکواریوم را چسب بزنید و با فشار انگشت چسب را کاملا به داخل درز ببرید و سپس دوباره مقداری چسب روی این قسمت بزنید و سطح آن را با یک کاردک یا قاشوق صاف کنید .

حال اطمینان حاصل کنید که هیچ روزنه یا حبابی داخل چسب نباشد .

چسب کاری کنار آکواریوم
چسب کاری کنار آکواریوم
چسب کاری محل شلنگ آکواریوم
چسب کاری محل شلنگ آکواریوم

چسباندن پل های بالا آکواریوم

پل های بالا یکی از مهم ترین بخش های آکواریوم هستند و در صورتی که به درستی محاسبه نشوند یا درست چسبانده نشوند هیچ تاثیری روی آکواریوم نخواهند داشت و آکواریوم بدون پل بالا هیچ استحکامی نخواهد داشت .

از روی تصاویر زیر میتوانید انواع پل های بالا را ملاحظه کنید که هرکدام بسته به تجربه مناسب آکواریوم با شرایط خاصی است و همان طور که می بینید بعضی از پل ها علاوه بر نگهداشتن شیشه های جلو و عقب کمک بسیاری نیز در نگهداری شیشه های کناری آکواریوم میکنند .

نوع اول پل بالای آکواریوم
نوع اول پل بالای آکواریوم
نوع دوم پل بالای آکواریوم
نوع دوم پل بالای آکواریوم
نوع سوم پل بالای آکواریوم
نوع سوم پل بالای آکواریوم
نوع چهارم پل بالای آکواریوم
نوع چهارم پل بالای آکواریوم

شما می توانید قبل یا بعد از این که چسب های بدنه و کف آکواریوم خشک شوند پل ها را بچسبانید ولی من پیشنهاد میکنم مقداری صبر کنید تا چسب های قبلی کمی خشک شوند و سپس شروع به چسباندن پل های بالا کنید .

برای شروع کار سطح شیشه های نگهدارنده ی زیری پل ها را با چسب آکواریوم پوشش دهید و آنها را در محل علامت گذاری شده بچسبانید و سپس آنها را با چسب نواری یا اکتیواتور به شیشه های جلو و عقب ثابت کنید . پس از انجام این کار لبه ی پل ها را به چسب اکواریوم آقشته کنید و آنها را روی نگهدارنده ها قرار دهید سپس روی پل را هم چسب بزنید و همچنین سطح نگهدارنده ی بالایی را هم به چسب آغشته کنید و آن را در محل خود قرار دهید .

چسب کاری پل بالای آکواریوم
چسب کاری پل بالای آکواریوم
چسب کاری پل بالای آکواریوم
چسب کاری پل بالای آکواریوم

حال باید آکواریوم شما از بالا مانند تصویر زیر باشد .

نمای بالای آکواریوم
نمای بالای آکواریوم

حالا می توان گفت چسب کاری تمام شده و باید در انتظار خشک شدن چسب ها باشید .

اتمام ساخت آکواریوم

خشک شدن چسب های آکواریوم در نوع های مرغوب حدود 24 ساعت به طول می انجامد و برای چسب های نامناسب زمان بیشتری لازم است ( شاید تا حدود 48 ساعت ). توجه کنید که هیچ گاه برای آبگیری آکواریوم عجله نکنید .

پس از خشک شدن آکواریوم ، آن را در حیاط منزل یا در حمام آبگیری کنید تا اگر آکواریوم نشتی دارد یا امکان جداشدن شیشه ها هست مشخص شود و توجه کنید که به هیچ وجه نباید اکواریوم را با آب داغ پرکنید ( ابتدا آب سرد را تا نصف آکواریوم بریزید و سپس می توانید بقیه ی آکواریوم را با آب داغ پر کنید )

آموزش ساخت آکواریوم
آموزش ساخت آکواریوم

نکات مهم ساخت آکواریوم

  1. هنگام چسب زدن آکواریوم توجه کنید که دمای اتاق و دمای چسب بیشتر از 40 درجه نباشد . معمولا چسب ها در این دما حالت آبکی پیدا خواهند کرد .
  2. از قرار دادن آکواریوم زیر نور آفتاب برای خشک شدن سریع تر چسب ها خوداری کنید زیرا باعث خراب شدن و کاهش عمر چسب خواهید شد .
  3. اگر آکواریومی با حجم بالا ساخته اید بهتر است تمام گوشه های آکواریوم را با نبشی های فلزی مهار کنید تا در فشار بالا آکواریوم از هم باز نشود و از داخل هم چند پل کمکی برای نگهداری شیشه های بدنه استفاده کنید .
  4. همیشه این خطر وجود دارد که چسب های آکواریوم باز شوند و آکواریوم بشکند یا باز شود بنابراین موقع شستن آکواریوم به حالت چسب ها و محکم بودن آنها توجه کنید .
  5. هیچ گاه آکواریوم بدون ماهی را تا سر پر نکنید زیرا با رها کردن ماهی ها آب بازهم بالا خواهد آمد و ممکن است آب سرریز شود .
  6. زیر آکواریوم حتما باید یونولیت ( آکاسیو ) قرار داده شود تا از شکستن احتمالی کف آکواریوم جلوگیری شود .
3.7/5 - (7 امتیاز)
1 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیاز
نیاز
5 سال قبل

عالی بود

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام