پمپ هوا آکواریوم (Air Pomp )

634 orig opt 656245

634 orig opt 656245

پمپ هوا آکواریوم

مهم ترین وسیله برای آکواریوم ها ، پمپ هوا آکواریوم ( Air Pomp ) است . بعضی ها فکر میکنند که حباب های هوای داخل آکواریوم برای زیبایی آن است ؛ در صورتی که ماهی بدون این حباب ها زنده نخواهد ماند !

ماهی ها مثل ما انسان ها اکسیژن مصرف میکنند با این تفاوت که ما اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا میگیریم ولی ماهی ها اکسیژن مورد نیاز خود را از آب میگیرند . در طبیعت آبشار ها ، موج دریا ، گیاهان آبزی و … این اکسیژن را به آب میدهند ولی در آکواریوم باید این اکسیژن به آب تزریق شود که این کار وظیفه ی پمپ هواست .

بهتر است بدانید هرچه اکسیژن موجود در آب بیشتر باشد ماهی تنفس آرامتری خواهد داشت و ماهی شاداب تر خواهد بود و وجود اکسیژن فراوان باعت رشد بیشتر ماهی می شود ( در استخر های پرورش ماهی از این ترفند جهت رشد بیشتر ماهی استفاده میشود ولی استفاده از این روش داخل دریاچه ها به دلیل رشد بی رویه ی گیاهان دریاچه و تبدیل شدن دریاچه به مرداب ممنوع است )

انواع پمپ هوا آکواریوم

پمپ های هوا انواع مختلفی دارند که دارای شکل های مختلف ، با تعداد خروجی های مختلف و قدرت های مختلف و امکانات متفاوت موجود هستند ولی وظیفه ی اصلی تمام آنها نوعی تزریق هوا به آب است . در تصویر زیر یک نمونه پمپ هوای صنعتی که در مغازه های آکواریومی کاربرد دارد را ملاحظه میکنید .

209601

اجزای پمپ هوا آکواریوم

پمپ های هوای معمولی دارای قسمت هایی مانند : سیم پیچ ( ترانس ) ، آهنربا ها ، تلمبه های هوا ، سیستم کنترل ( دیمر ) ، سیم و دوشاخ تشکیل شده اند .

طرز کار پمپ هوا آکواریوم

سیم پیچ از طریق سیستم کنترل به برق متصل است و به دلیل متناوب بودن جریان برق ، دائم قطب آهنربایی ترانس عوض میشود و این باعث میشود که آهن رباهایی که به تلمبه های هوا متصل هستند حرکت کنند و تلمبه ها هم مثل دستگاه دم آهنگران قدیمی هوا را با فشار به خروجی میدهد .

مکان پمپ هوا آکواریوم

توجه کنید که پمپ هوا داخل آکواریوم قرار نمیگیرد ( یکی از دوستان این اشتباه رو کردن !! ) و هوا با استفاده از شلنگ های کوچک به آکواریوم منتقل می شوند .

بهتر است پمپ هوا بالا تر از سطح آب آکواریوم قرار گیرد مخصوصا وقتی به فیلتر های بیولژیک متصل باشد ، چون ممکن است هنگام کار برق قطع شده و آب آکواریوم از طریق شلنگ به داخل پمپ سرازیر شده و مشکلات بعدی را بوجود آورد .

مشکلات پمپ هوا آکواریوم

  1. یکی از مشکلات پمپ های هوا ، صدای بیش از حد بعضی از مدل های ارزان قیمت و قدیمی است که میتوان با باز کردن آنها و تنظیم کار آنها تا حدودی صدا را کاهش داده و بیشترین بهره را از آن برد ولی در کل صدای آنها به کلی از بین نمیرود ولی اگر قصد خرید پمپ هوا را دارید بهتر است یک نمونه از پمپ های کم صدا را انتخاب کنید که در مواردی میتوان گفت که این پمپ ها اصلا صدا ندارند و قدرت و کیفیت این پمپ ها بسیار بهتر از پمپ های معمولی است .
  2. پس از کار کردن به صورت مداوم ، پلاستیک قسمت تلمبه ها خراب می شود و باعث افت شدید فشار هوا می شود که ممکن است کلا از کار افتاده و باعث قطل ماهی های شما شود البته معمولا این اتفاق حتی در مدل های کم کیفیت حدود 3 سال کار مداوم اتفاق میافتد .
  3. در بعضی مواقع بعد از گذشت چند وقت از استفاده ی پمپ احساس میکنید صدای آن افزایش یافته و قدرت خروجی کم شده است و شاید فکر کنید پمپ دچار مشکل شده است ولی این طور نیست ؛ معمولا سنگ های هوا بعد از مدتی داخل آکواریوم جرم میگیرند و این باعث میشود یک فشار اظافی روی پمپ وارد کند بهتر است هر گاه آکواریوم را تمیز میکنید ، سنگ هوا را با یک مسواک خراب شست و شو دهید تا روزنه های آن باز شده و هوا را به راحتی عبور دهد . همچنین سوراخ های ورودی هوای پمپ را بررسی کنید ، این روزنه های کوچک که معمولا با ابر پوشانده میشوند زیر پمپ قرار دارند که بعد از مدتی این ابر ها پر از ذره های خاک شده و هوایی به داخل پمپ نمیرود تا پمپ آن را با فشار به آکواریوم تزریق کند .

نکات مهم در مورد پمپ هوا آکواریوم

  1. پمپ هوای آکواریوم باید به صورت دائم روشن باشد.
  2. پمپ هوا باید حتما بالا تر از آکواریوم قرار گیرد .
  3. استفاده از شلنگ های طولانی و اضافی باعث کم شدن بهره ی پمپ و افزایش صدای آن می شود .
  4. هیچ گاه خروجی های پمپ هوا را به یکدیگر متصل نکنید زیرا خروجی پمپ هوا همزمان نیست بنابراین شما مقدار زیادی انرژی را از دست خواهید داد ، بهتر است از هر خروجی جداگانه استفاده کنید و یا از هر خروجی توسط شیر انشعاب بگیرید .
  5. هرچه فشار بیشتری به پمپ بیاورید مصرف برق آن بیشتر می شود ولی اختلاف مصرف برق پمپ مقداری نیست که مهم به نظر برسد بنابراین بهتر است همیشه از تمامی خروجی های پمپ استفاده کنید در این صورت شما حتی صرفه جویی هم کرده اید .
  6. هرچه سنگ هوای شما حباب های کوچکتری ایجاد کند مقدار اکسیژن جذب شده توسط آب بیشتر میشود بنابراین سعی کنید سنگ هوایی با روزنه های کوچک استفاده کنید .
  7. در شهر ها و فصولی که دمای هوا بالاست ، آکواریوم ها با مشکل افزایش دمای آب رو به رو هستند که این مشکل تا حدود با افزایش ورود هوا به آب قابل حل شدن است ( شعله های هوا داخل آب مثل فردی هستند که دائم درحال فوت کردن برای سرد کردن آب باشن )
4.8/5 - (9 امتیاز)
25 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
25 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
روح اله
روح اله
3 سال قبل

سلام و خسته نباشید
پمپ هوا یکسره روشن باشه نمیسوزه ؟
مخصوصا پمپ های ارزون قیمت

گلشن
گلشن
3 سال قبل

سلام و عرض ادب
اولین بار که اب آکواریم رو عوض کردیم و پمپ رو شستیم الان که دوباره همه چی رو دوباره نصب کردیم پمپ ایجاد کف زیاد روی اب میکنه راهنمایی میکنید چه کار کنیم ؟

اسماعیل
اسماعیل
3 سال قبل

من یه پمپ هوای هلیا مدل 5505 دارم که خراب شد درستش کردم خیلی کم صدا و پر قدرت داره کار میکنه. فقط ب کسی بدید درست کنه که بلد باشه.

سهیل
سهیل
3 سال قبل

سلام
من پمپ hailea با دو خروجی هوا دارم.مدتیست
که فشار هوای یکی از خروجی ها از خیلی کم شده و با تعویض تیوپ هم مشکل حل نشد.

Mr.es
Mr.es
3 سال قبل

سلام من یه پمپ برند Atman دولول دارم که وقتی میزنم به برق‌ روشن نمیشه فک‌کنم مشکل از سیم پیچ باشه یعنی درست میشه

محمد صالح
محمد صالح
3 سال قبل

سلام
آیا در آکواریوم ۲۸ سانتی متری باید ۲۴ساعته از پمپ استفاده کنیم

جعفر امانی
جعفر امانی
3 سال قبل

سلام برای یه آکواریم 120*50*80ماهی قزل آلا چه پمپ هوایی لازمه ممنون.

محمدرضا قدرتی
محمدرضا قدرتی
4 سال قبل

باسلام و احترام، پمپ هوای HAILEA مدل ACO-5505 دارم که یکدفعه صداش خیلی زیاد و آزاردهنده شده به طوری که شب از خواب بیدارم کرد
قابلیت تعمیر دارد؟
اگه تعمیر بشه درست کار میکنه و اصلا ارزش تعمیر کردن داره یا نه؟
به نظرم قیمتش الان باید حدود 200 تا 250 باشه
ممنون از پاسخی میدید

الهه
الهه
4 سال قبل

سلام من میخاستم آبنما درست کنم بعد میشه از پمپ اکواریوم استفاده کنم؟ یا فرق داره با پمپ آبنما؟ اگه عاره چه تفاوتی از لحاظ کارکرد دارن؟

بهكام
بهكام
4 سال قبل

درودى شادمانه و با آرزوى همواره تندرستى شمايان گرامى، مهرتون رو سپاس كه بدينگونه اطلاعات مختصر و سودمندى را به خوانندگان گراميتان پيشكش مى كنيد، شادباشيد و مانا و مهر افزون🙏

Arman
Arman
4 سال قبل

سلام محل استقرار پمپ هوا کجاست!؟

مهدی قربی
مهدی قربی
4 سال قبل

باسلام آیاواقعاباید پمپ هوا دائم روشن باشد؟!حتی در زمستان؟!اینکار موجب داغ شدن پمپ وسوختن نمی شود؟!!

حسین
حسین
5 سال قبل

سلام به همه من یک پمپ چهار خروجی دارم که لاستیک های هوا سازش خراب شده هر چی کیچرخم پیدا نمیکنم چطوری میشه پیداش کرد

معین علوی
معین علوی
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
3 سال قبل

سلام دوستان.من یک پمپ آکوا دو لول دارم الان ۲ سال شده که خیلی خوب کار میکردولی متاسفانه این ۳ ماه لول سمت چپ کم باد میدهد .دلیلش را هم نمیدونم .لطفا راهنمایی کنید..

25
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام