ماهی جک دمپسی

Jack dempsey cichlid 3
نام فارسیجک دمپسی
نام انگلیسیJack Dempsey Cichlid
خانوادهCychilidea
دسته بندیگوشتخوار
محل زندگیآمریکای مرکزی
حداقل سایز آکواریوم80 لیتر
دمای آب22 الی 28 درجه سانتی گراد
اسیدیته آب6.5 الی 7.5 PH
حداکثر اندازه28 سانتی متر
خلق و خوخشن و مهاجم
قلمرو طلببله
موقعیت شنامیانه آب
شرایط نگهداریآسان
شرایط تکثیرمتوسط
حساسیت به بیماریمقاوم
خوراکمیگوی آب شور، گرانول ، میکس دل

تاریخچه کشف ماهی جک دمپسی

جک دمپسی در سال 1903 در امریکای جنوبی و سپس در مکزیک ، گواتمالا و هندوراس کشف شد . زیستگاه اصلی آنها باتلاقی پر از علف می باشد که با کرم ، خرچنگ ، حشرات و ماهیان موجود در باتلاق تغذیه می کنند

انواع ماهی جک دمپسی

جک دمپسی آبی ، جک دمپسی طلایی ، جک دمپسی سبز ، جک دمپسی سفید و … .

شرایط نگهداری ماهی جک دمپسی

بچه ی جک دمپسی از نوزاد یک گوپی هم کوچکتر و ضعیفتر است و والدین از آنها مراقبت کرده تا به اندازه ای برسند که بتوانند از خود مراقبت کنند . جک یکی از زیباترین سیچلاید های امریکایی به شمار می رود ، ماهی های آبی تیره با خال های زیبا در بدن که وجودشان در تانک جلا و ابهتی به آن می بخشد .

هر چه تانک آنها بزرگتر باشد رشد آنها سریع تر و بیش تر شده تا جایی که اندازه ی آنها به 36 سانتی متر هم می رسد ؛ اما اگر علاقه به رنگ تیره جک دمپسی دارید ، نباید در تانک از شن روشن استفاده کنید ، چون رنگ جک با دیدن شن روشن سفید می شود . در ضمن حتماً چندین سنگ و مرجان و گیاه مصنوعی برای مخفی شدن آنها قرار دهید .

Jack dempsey cichlid 2

ماهی های سازگار با ماهی جک دمپسی

جک دمپسی ها مثل سایر خانواده ی سیکلیده ها مهاجم هستند ولی آنها را می توان با دهان آتشین ، گرین ترور ، اسکار ، رد تیل ، رد ترور ، سورم ، تگزاس و سایر سیچلاید های هم اندازه نگه داشت .

البته نگهداری جک با سیچلاید های افریقایی تنها برای مدتی توصیه می شود و بهتر است پس از آن یکی از طرفین به تانک دیگری منتقل شوند.

توجه : هیچگاه دو جک دمپسی بالغ نر را در یک تانک نگه ندارید و آنها را به صورت جفت ( نر و ماده ) یا به صورت تنهایی نگه دارید .

نکته : در ابتدای خرید ممکن است کمی خجالتی و کمرو باشند ، ولی پس از گذشت یک تا دو هفته با محیط آشنا شده و خوی مهاجمی خود را بدست می آورد .

غذای ماهی جک دمپسی

جک ها تقریباً همه چیز خوارند ولی بهتره بیش تر با غذاهای خشک و فریز شده رایج و ماهی زنده تغذیه شوند تا رنگ طبیعی خود را حفظ کنند .

بیماری شایع : شایع ترین بیماری بین جک ها ( همانند سایر سیچلاید های امریکایی ) Hexamita یا چاله ای در سر است که برای جلوگیری از ابتلا به آن می توان هر هفته 20 درصد آب تانک را تعوض کرد . در ضمن بهتر است در آب تانک از نمک ( به ازای هر 10 لیتر یک قاشق چایخوری ) استفاده کنید تا از رشد عوامل بیماری در تانک جلوگیری کند .

تشخیص جنسیت ماهی جک دمپسی

جنسیت جک در زمان بلوغ و بیش تر در زمان آماده بودن آنها برای تخم ریزی قابل تشخیص است که به صورت زیر میباشد:

جثه ی نرها از ماده ها بزرگتر بوده و باله ی زیرین آنها عموماً بزرگتر از ماده هاست . تنوع رنگ و زیبایی نر ها هم بیش تر از ماده هاست . اما بدن نر در زمان آماده بودن تیره شده که جنسیت آنها واضح می شود .

Jack dempsey cichlid 1

تکثیر ماهی جک دمپسی

تانک تکثیر : حداقل 120 لیتر

شرایط تانک : چند گیاه و یک کوزه بزرگ در تانک قرار دهید تا والدین و بچه ها در آن مخفی شوند ، در ضمن یک سنگ صاف در تانک قرار دهید تا روی آن تخم گذاری کنند .

تذکر : اگر در تانک گیاه طبیعی قرار دهید ، جک دمپسی آنها را از شن خارج کرده و جابجا می کند پس بهتر است از چند گیاه مصنوعی استفاده شود .

خصوصیات فیزیک وشیمیایی تکثیر : دما = 28 – 27 درجه سانتیگراد – PH = 7.5

نحوه تکثیر : پس از بالغ شدن جک ها در ماه بهار علائم جفت گیری ( آماده بودن برای تخم ریزی ) در آنها مشاهده می شود که به شرح زیر است : رنگ جک دمپسی نر تیره شده و به همراه ماده یک سطح صاف یا شن ها را انتخاب کرده و آنجا را با دهان پاک می کنند . در این زمان ( آماده بودن ) والدین به شدت با سایر ماهی ها مقابله کرده و آنها را زخمی کرده یا می کشند . در مواردی هم که به روز تخمگذاری نزدیک شده اند ، فک ها را در هم قفل کرده و چند ثانیه نگه می دارند .

پس از مشاهده ی علائم بالا جفت مورد نظر را به یک تانک حداقل 120 لیتری منتقل کرده و به ازای هر 5 لیتر یک قطره ضد عفونی در آب ریخته و هوادهی کامل را به آب انجام دهید . ( شرایط ذکر شده در ابتدا هم رعایت شوند . ) پس از انتقال والدین به تانک تکثیر یک گوشه از شن ها را حفر کرده تا در آن تخم ریزی کنند . یک ماده ی سالم معمولاً بین 500 تا 800 تخم می گذارد که والدین به شدت از تخم ها مراقبت می کنند.

نکته : هرگز در تانک تکثیر کت فیش ( لجن خوار ) قرار ندهید ، چون در شب که والدین از تخم ها مراقبت نمی کنند ، تخم ها را می بلعد .

بچه ها بعد از 3 روز از تخم ها خارج می شوند که والدین به سرعت آنها را به گوشه ای از تانک که شن کمتری دارد برده و در آنجا مخفی می کنند . والدین تقریباً هر روز بچه ها را به یک قسمت دیگر منتقل می کنند تا خطری آنها را تهدید نکند .

اما تا 10 روز بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکم تغذیه کرده که پس از این مدت به راحتی در آب شنا کرده و باید تغذیه شوند . البته جک دمپسی همانند دیسکاس به بچه های خود شیر می دهد ، به این صورت که مایعاتی از زیر لایه های پوست والدین ترشح می شود که بچه ها با چسبیدن به پوست آنها ، از مایعات تغذیه می کنند .

اما برای تغذیه به یک غذای کمکی هم نیاز دارند . چون جک دمپسی ها یکی از معدود ماهیانی بوده که در زمان تولد هم قادر به تغذیه با غذاهای خشک هستند ، می توان از غذاهای خشک شده ای مثل لوفاک ، کرم فشرده یا پولکی پودر شده برای تغذیه آنها استفاده کرد .

بچه ها ابتدا بی رنگ هستند ولی هر چه بزرگتر شوند ، باله های آنها بزرگتر و زیباتر می شود .

نکات :

1- بعضی ماهیداران برای تحریک جک دمپسی به تخم گذاری از یک جفت ماهی مشوق مثل سیچلاید گوره خری ( زندانی ) استفاده می کنند ، به این صورت که چون سیچلاید گوره خری در حضور سایر ماهی ها هم جفت گیری و تخم گذاری می کند ، باعث تحریک جک ها به جفت گیری و تخم گذاری می شود .

2- بهتر است در یک یا چند قسمت تانک از شن کمتری استفاده شود تا والدین بچه ها را به آنجا منتقل کنند .

3- می توان پس از تخم ریزی و بارور شدن تخم ها ، والدین یا تخم ها را از تانک جدا کرد .

تذکر : در صورت جدا کردن والدین پس از تخم ریزی حتماً دمای آب را ثابت نگه داشته و به وسیله ی پمپ هوا یا فیلتر کم فشار مانع از سکون آب شوید .

لطفا امتیاز دهید
بدون دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام