ماهی اسکار

ماهی اسکار

ماهی اسکار

ماهی اسکار ( Oscar Fish ) به دلیل طرح متفاوت و زیبای روی بدن، اندازه بزرگ و رشد سریع و همچنین مقاوت بالا در برابر بیماری و نگهداری آسان به یکی از پرطرفدارترین ماهیان گوشتخوار آکواریومی آب شیرین در سراسر جهان تبدیل شده است. اسم این ماهی حتی برای افرادی که علاقه زیادی به دنیای آکواریوم ندارند نیز آشناست.

ماهی اسکار بینایی و حافظه قوی دارد و به سرعت با صاحب خود خو میگیرد. همین امر باعث میشود که هنگام نزدیک به شدن به آکواریوم او واکنش نشان داده و طلب غذا از شما کند. اگر بتوانید به درستی از او مراقبت کنید و آموزش دهید حتی میتواند مانند یک سگ دستورات شما را اجرا کرده، از دست شما غذا بخورد یا اجازه دهد شما او را نوازش کنید.

جسته درشت ماهی اسکار و شنای زیبای آن و همچنین تحرک و جنب و جوش زیاد هنگام خوردن غذا جلوه زیبایی به آکواریوم میدهد. علاوه بر آن ماهی اسکار با قیمت مناسبی که دارد برای اکثر تازه کاران گزینه مناسبی برای شروع راه اندازی آکواریوم ماهیهای گوشتخوار است.

نکته جالب توجه در مورد ماهی اسکار این است که بر خلاف ماهیان دیگری مانند پیراناها که از خانواده سیچلایدها هستند، ماهی اسکار در قسمت جلویی دهان خود دندان ندارند. در عوض در انتهای دهان خود ساختار اسکتی وجود دارد که به سمت داخل دهان دارای خارهای قلاب مانند هستند، بنابراین هر چیزی که وارد دهان آنها شود به هیچ عنوان امکان خروج از آن را ندارد. آنها غذای خود را به صورت سالم می بلعند و آن را تکه تکه نمیکنند! این موضوع باعث می شود تا هر غذا یا هر ماهی که در آکواریوم اندازه دهان آنها باشد تبدیل به وعده غذایی آنها شود. در صورتی که گشنه باشند حتی از بلعیدن کت فیش‌ها نیز صرف نظر نخواهند کرد.

نام فارسیاسکار
نام انگلیسیOscar
قلمروجانوران - Animalia
شاخهمهراه داران - Chordata
ردهپرتوبالگان - Actinopterygii
راستهسوف‌ماهی‌سانان - Cichliformes
خانوادهسیکلید - Cichlidae
سردهاسترنتوس - Astronotus
گونها. اکللتوس - A. Ocellatus
نام علمیاسترنتوس اکللتوس - Astronotus Ocellatus
دسته بندیگوشتخوار
محل زندگیآمریکا
حداقل سایز آکواریوم80 لیتر
دمای آب23 تا 27 درجه سانتی گراد
اسیدیته آب6 تا 8 PH
سختی آب5 تا 20 DH
طول عمر15 سال
حداکثر اندازه30 سانتی متر
خلق و خوخشن و مهاجم
قلمرو طلببله
موقعیت شنامیانه آب
شرایط نگهداریآسان
شرایط تکثیرمتوسط
حساسیت به بیماریمقاوم
خوراکگرانول ، آرتمیا ، میکس دل

ماهی اسکار

زیستگاه ماهی اسکار در طبیعت

ماهی اسکار در طبیعت بومی مناطق آمازون، پاراگوئه و شرق ونزوئلا بوده و در اکثر رودخانه ها و آبگیر ها یافت میشود. با توجه به محل زندگی آنها علاقمند به محیط های باز با بستر شن نرم و چند سنگ با سطح صاف هستند. ماهی اسکار در طبیعت میتواند تا حدود 15 سال عمر کرده و تا 40 سانتی متر رشد کند؛ بزرگترین ماهی اسکار کشف شده در دنیا 45.7 سانتی متر طول داشته است. نژاد وحشی ماهی اسکار که در طبیعت یافت می شود مشابه اسکار تایگر است اما طرح روی بدن آنچنان کامل نیست.

ساکنان محلی اقدام به سید ماهی اسکار وحشی برای خوراک میکنند هر چند ماهی اسکار در برابر بعضی ماهی های دیگر گوشت زیادی ندارد اما تراکم زیاد آنها و همچنین سید راحت ماهی اسکار به دلیل پرخاشگر بودن باعث میشود تا یک گزینه مناسب برای سید باشد.

انواع مختلف گونه های ماهی اسکار

ماهی اسکار تایگر – Tiger Oscar

این نژاد نزدیک ترین گونه به اسکار وحشی موجود در طبیعت است که دارای رنگ زمینه مشکی و طرح نارنجی و قرمز رنگ با طرح ببر مانند می‌باشد. هر چه طرح روی بدن کاملتر و با  شکل زیباتری باشد ارزش ماهی اسکار بیشتر است. بنابراین هنگام خرید ماهی اسکار جدید باید حتما به طرح روی بدن و کیفیت رنگ آن دقت کنید.

ماهی اسکار تایگر

ماهی اسکار مسی – Red Oscar

رنگ زمینه بدن این اسکار مشکی است و روی بدن این اسکار کاملا با پولک هایی نارنجی یا قرمز رنگ پوشیده شده است.

ماهی اسکار مسی

ماهی اسکار تایگر آلبینو – Albino Tiger Oscar

مانند اسکار تایگر است با این تفاوت که رنگ زمینه سفید است.

ماهی اسکار آلبینو

ماهی اسکار آلبینو مسی – Albino Red Oscar

مانند اسکار مسی است با این تفاوت که رنگ زمینه سفید است. اگر با همین طرح روی بدن رنگ فلس ها از رنگ مسی و نارنجی  به قرمز برسد با عنوان قرمز فلفلی ( Red Chilli ) نیز شناخته می شود.

ماهی اسکار مسی آلبینو

ماهی اسکار سلطنتی

عنوان ماهی اسکار سلطنتی در جهان ناشناخته است. فقط در ایران این اسم شنیده میشود و در اصل هیچ نژادی با این اسم وجود ندارد. اما نوعی از اسکار تایگر با طرح بدن متفاوت وجود دارد که در ایران به اسم اسکار سلطنتی شهرت پیدا کرده است. هیچ دلیل مشخصی هم برای این نام گذاری وجود ندارد اما حدث آن است که ماهی اسکار با این طرح در آکواریوم یا استخر یکی از کاخ های شاه نگهداری میشده است.

طرح روی بدن اسکار سلطنتی شکلی زیباتر از اسکار تایگر داشته و قسمت بیشتری از بدن ماهی اسکار توسط پولک‌های قرمز پوشیده شده است.

ماهی اسکار سلطنتی

نگهداری ماهی اسکار در آکواریوم

اول از همه به این نکته توجه کنید که ماهی اسکار رشد سریعی دارد، بنابراین نیاز به آکواریوم حداقل 200 لیتری برای نگهداری آنها خواهید داشت. آنها ماهیان پر تحرکی هستند و دائم در حال شنا به اطراف آکواریوم خواهند بود. بهترین شکل نگهداری ماهی اسکار در دسته های 6 تایی است و مهم نیست این 6 عدد از چه نژاد هایی باشند. ممکن است شما دو اسکار از نژآد آلبینو داشته باشید و بقیه از نژاد های تایگر و مسی و… باشند. آنها در کنار هم شاد تر خواهند بود و ترکیب چند نژاد مختلف از ماهی های اسکار منظره بهتری را به نمایش خواهند گذاشت.

اگر قصد نگهداری این ماهی در کنار ماهیان دیگر را دارید باید بدانید که بهتر است ماهیان دیگر یا هم اندازه یا حتی بزرگتر از ماهی اسکار باشند. ماهی اسکار به زودی رشد می کند و می تواند به ماهیان دیگر به عنوان یک وعده غذایی نگاه کند. همچنین بهتر است ماهیان متفاوت را از کوچکی با اسکار نگهداری کنید. به این صورت آنها همیشه با یکدیگر سازگار خواهند بود.

مانند بیشتر ماهیان خانواده سیچلاید ها، ماهی اسکار نیز به جا به جا کردن بستر آکواریوم علاقمند است. بنابراین استفاده از گیاهان آبزی برای آکواریوم این ماهی بزرگ اصلا عاقلانه نیست. اما میتوانید از شن دانه ریز، سنگ‌های بزرگ و انواع چوب و تنه آماده شده برای تزئین محیط آکواریوم ماهی اسکار استفاده نمایید.

ماهی اسکار مقدار زیادی غذا مصرف می کند و معمولا از غذاهایی با پروتئین بالا برای تغذیه اسکار استفاده می شود که این امر موجب کثیف شدن سریع آب خواهد شد. بهتر است با توجه به اندازه آکواریوم، ماهی ها و سیستم فیلتراسیون هر دو هفته 20 درصد از آب آکواریوم سیفون شود و با آب تمیز جایگزین گردد تا آب همیشه سالم و تمیز بماند.

اما مهمترین نکته در نگهداری ماهی اسکار این است که این ماهی علاقه به شکار در سطح آب و بالای آب دارد. بنابراین ممکن است با دیدن تیکه‌های باقیماده غذا یا حشرات در سطح آب از آکواریوم بیرون بپرد. حتما برای آکواریوم ماهی اسکار از درپوش مناسب استفاده کنید.

آکواریوم ماهی اسکار

ماهی‌های سازگار با ماهی اسکار

ماهی اسکار با انواع ماهی‌های خانواده سیچلایدهای آمریکایی یا ماهی‌های گوشتخوار بزرگ مانند ماهی نایف، رد تیل، اسکات و … قابل نگهداری و سازگار است. تنها این موضوع را مد نظر داشته باشید که ماهی اسکار سازگاری مناسبی با ماهی فلاور و پرت ندارد.

تغذیه و غذای ماهی اسکار

به طور کلی ماهی اسکار تقریبا همه چیز خوار است و از همه نوع غذای خشک، میکس آماده شده، غذای زنده، انواع غذاهای تقویتی و حتی میوه جات میتوان برای تغذیه آن استفاده کرد.

توجه کنید که رژیم غذایی ماهی اسکار باید متنوع باشد تا تمام مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های بدن او را تامین کند. در غیر این صورت ماهی رنگ و زیبایی خود را از دست داده و گاهی دچار بیماری مرسوم به چاله در سر خواهد شد.

بهترین غذا برای ماهی اسکار میکس دست ساز با ترکیب مواد مغذی و مقدار بیشتری از مواد گوشتی و پروتئینی است. با تغذیه مناسب این ماهی به سرعت رشد خواهد کرد. آموزش تهیه غذای میکس برای ماهی‌های گوشتخوار در سایت قرار گرفته است که با مطالعه آن مقاله میتوانید خودتان برای ماهی اسکار بهترین و ارزان ترین غذا را تهیه کنید.

در کنار استفاده از غذاهای آماده شرکتی یا میکس‌های تهیه شده به صورت دستی میتوانید از میوه و سبزیجات نیز برای تغذیه و تقویت رنگ ماهی اسکار استفاده نمایید. ماهی اسکار علاقه زیادی به خوردن سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، نخودفرنگی و میوه‌هایی همچون موز، طالبی، هندوانه و میوه‌های مشابه دارد فقط میوه ها را در قطعات کوچک برش دهید تا در یک مرحله خورده شوند.

غذای ماهی اسکار

هنگام تغذیه این ماهی اگر غذا را در دست خود گرفته و بالای آکواریوم نگه دارید ماهی پس از چند لحظه تامل با پرشی بلد غذا را از دست شما خواهد گرفت که لحظه دلنشینی خواهد بود. البته توجه داشته باشید که در طول انجام این عمل ماهی به پل‌های بالای آکواریوم یا درب آکواریوم برخود نکند و یا حتی به خارج آکواریوم پرت نشود.

هیچ گاه ماهی اسکار را بیش از نیاز تغذیه نکنید. سعی کنید در طول روز 3 وعده با مقدار کم تغذیه داشته باشند و هر هفته یک روز را بدون غذا سر کنند تا دچار مشکلات معده نشود و همیشه برای دریافت غذا تحرک داشته باشند.

اگر برای یک مدت کوتاه حدود یک هفته‌ای به مسافرت میروید نگران گشنگی یا مرگ این ماهی نباشید. آنها به خوبی میتوانند مدت کوتاهی گرسنگی را تحمل کنند.

تشخیص جنسیت ماهی اسکار نر و ماده

جنسیت نر یا ماده بودن در ماهی اسکار آنچنان آشکار نیست. شما به عنوان یک فرد تازه کار نمی‌توانید خیلی ساده از روی رنگ، شکل و اندازه ماهی اسکار جنسیت او را تعیین کنید اما کسی که تجربه در نگهداری ماهی اسکار و رفتار او داشته باشد حتی با نگاه کردن به ظاهر نیز تشخیص جنسیت ماهی اسکار میسر است.

بهترین راه برای تشخیص جنسیت اسکار نگاه کردن به زیر شکم او است. نیاز نیست حتما ماهی از آب خارج شود تا جنسیت را تشخیص دهید، کافیست به زیر شکم ماهی از کنار نگاه کنید.

با نگاه به قسمت زیر شکم ماهی در کنار مخرج متوجه عضو جنسی ماهی اسکار خواهید شد. در صورتی که این عضو جنسی شکل دایره‌ای بزرگ داشته باشد ماهی اسکار ماده است و در صورتی که زائده‌ای کوچک از کنار مخرج خارج شده باشد ماهی اسکار نر است.

3.8/5 - (5 امتیاز)
24 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
24 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahrokh
Shahrokh
4 سال قبل

سلام میخاستم بدونم اگه‌ماهی اسکار از بچگی نگهداری بشه دیگه با هم‌نوعش درگیر نمیشه؟و اینه از کوچیکی با چه ماهیایی میشع نگهش داشت

سید علیرضا
سید علیرضا
4 سال قبل

سلام تو آکواریوم ۴۱۰ لیتری میتونم ۴ تا اسکار نگهداری کنم

Eman
Eman
4 سال قبل

سلام دوستان عزیز
من‌نزدیک به دوسال هست ماهی گیاهخوار نگهداری میکنم الان تصمیم گرفتم ماهیهاگوشخواربخرم اولین‌ماهی موردنظرم ماهی اسکار هست بنظرشمابااسکارچه‌ماهیهانگهداری کنم ممنون میشم اگر راهنماکنید؟

محسن
محسن
4 سال قبل

سلام
یکی از اسکار های من بعد از مدتی شنا کردن در کف تانک قرار میگیرد من حدس میزنم کیسه هوای اسکار دچار مشکل شده
میخواستم واسه حل مشکل راهنمایی کنید
ممنون

مهدی
مهدی
4 سال قبل

من می خوام اسکار بخرم کدام ماهی های گوشخوار با اسکار ها می مانند

مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی جعفرزاده
4 سال قبل

داش ارزون قیمتشو بگو

Amir
Amir
پاسخ به  مهدی
4 سال قبل

سیچلاید آفریقایی سایزمتوسط

armin
armin
4 سال قبل

سلام.
ماهی اسکار دارم که غذا نمیخورن.غذا گوشت گوساله چرخکرده می ریزم.
علت چیست؟

علی
علی
5 سال قبل

سلام، من تعدادی اسکار مسی و البینو به قصد تکثیر خریداری کردم، یکبار آز یک نفر شنیدم که جنس نر اسکار مسی عقیم هست، میخاستم ببینم این حرف آیا صحت داره، و اگر صحت داره شامل کدام دسته آز اسکار هآ خواهد شد؟
ممنونم.

مسعود
مسعود
5 سال قبل

سلام
به نظر شما می تونم در اکواریوم 90لیتری یک اسکارو پنکوسی کوچیک رو نگه داری کنم.
مرسی

هادی
هادی
5 سال قبل

سلام من دو عدد ماهی اسکار تایگر دارم که مدتیه از تحرگ افتادن و همش به حالت خواب ایستاده ویا کج شدن . مثل سابق حرکت نمیکنن.دلیل و راهکارش چیه؟
ممنون

علی
علی
پاسخ به  هادی
4 سال قبل

دمای آب ببر بالای 29

فراز
فراز
پاسخ به  هادی
4 سال قبل

سلام
فلس های ماهی از چه نوعی هست؟

AmirWizard
AmirWizard
5 سال قبل

سلام خسته نباشید.
ممنون بابت سایت خوبتان،اگر ممکن است سایتتان را بروز نگه دارید و اطلاعات ماهیان گوشتخوار دیگر را هم اضافه کنید.

24
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام