سیکل یا چرخه آکواریوم آب شیرین

ی نیتروژن 973240

چرخه آکواریوم ( سیکل ازت ) :

آکواریوم نماینده یک گوشه کوچک از عمق آب در طبیعت است . در طبیعت به صورت طبیعی میکروب ها ، جانوران ریز ، ماهی ها و سایر موجودات ذره بینی در کنار هم زندگی کرده و چرخه ای را ایجاد میکنند که به ثبات زندگی دیگر موجودات تاثیر گذار است .

وقتی یک آکواریوم جدید را راه اندازی میکنیم باید توجه داشته باشیم که علاوه بر ماهی هایی که ما خریداری کرده ایم باید جانوران دیگری نیز در آکواریوم وجود داشته باشند تا چرخه مواد در آکواریوم کامل شود .

باکتری های مفید در آکواریوم باعث کنترل نیتروژن و تجزیه فضولات ماهی ها میشوند و در صورت نبودشان شما با مشکل کثیفی آب و مرگ ماهی ها مواجه خواهید شد .

ایجاد این چرخه و به ثبات رسیدن آن نیاز به زمان دارد و متاسفانه چون افراد تازه کار با عجله قصد راه اندازی آکواریوم را دارند هیچ گاه این چرخه به صورت کامل در آکواریوم آنها بر قرار نمیشود .

 

در صورتی که بدون توجه به سیکل ازت ماهی وارد آکواریوم کنیم اولین اتفاقی که بعد از چند روز میافتد کثیفی آب و سپس مرگ ماهی های ضعیف ماننده دسته گیاهخواران است . برای ماهی های درشت تر و سرسخت تر مانند گوشتخواران نیز این چرخه ایجاده مشکل میکند و باعث ضعیف شدن ماهی و جلوگیری از تغذیه درست ماهی و مریضی آن می شود .

چرخه نیتروژن در آکواریوم
چرخه نیتروژن در آکواریوم

راه های ایجاد چرخه ازت در آکواریوم :

روش سنتی

این روش که از قدیم مورد استفاده بوده به این صورت است که شما بعد از آب کردن آکواریوم از تعدادی ماهی با قیمت کم ( معمولا ماهی زبرا ) در آکواریوم استفاده می کنید . بعد از تغذیه این ماهیان بخت برگشته آنها با ایجاد فضولات به تسریع چرخه کمک میکنند . البته توجه داشته باشید که در این روش هم مدت زمان بین 4 تا 6 هفته ( بسته به اندازه آکواریوم ، نوع بستر ، کیفیت آب ، تعداد ماهی و … ) زمان لازم است تا چرخه به صورت کامل در آکواریوم راه اندازی شود . پس از این مدت می توان ماهی های اصلی را به آکواریوم اضافه کرد .

یک نکته مهم این است که شما در طول این دوره نباید وسایل و فیلتر های آکواریوم را شستشو دهید . زیرا آنجا محل پرورش باکتری های مفید است . اما پس از تکمیل شدن چرخه شما می توانید فیلتر و وسایل را بشویید یا آکواریوم را سیفون کنید . زیرا باکتری ها در محل های دیگر حضور دارند و تکثیر می شوند .

جدول نیترات و آمونیاک
جدول نیترات و آمونیاک

استفاده از مواد تسریع کننده سیکل

امروزه برای تسریع و کاهش دردسر های سیکل ازت و راه اندازی سریع آکواریوم ها با کیفیت مناسب از موادی استفاده می شود که در حقیقت حاوی ملیون ها باکتری مفید مختلف است و استفاده از این مواد بهترین روش برای گذراندن سیکل ازت است .

این مواد به صورت کپسول ، پودر ، مایع و خمیری موجود هستند که در بازار آکواریومی انواع آن یافت می شود . اگر قصد راه اندازی آکواریوم های بزرگ و ماهی های گران قیمت را دارید پیشنهاد میکنم حتما از انواع خارجی و با مارک معتبر خریداری کنید تا بهترین بهره را ببرید .

همچنین استفاده از این مواد به صورت دوره ای هر ماه نیز توصیه می شود ، زیرا باعت افزایش شفافیت و کیفیت آب می شود .

کپسول bacterial activator
کپسول bacterial activator
جدول نیترات و آمونیاک با مواد تسریع کننده
جدول نیترات و آمونیاک با مواد تسریع کننده

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
5 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

عالی بود خیلی استفاده کردم
راستش تازه ی آکواریوم گرفته بودم و بعد مرگ‌ماهی سردرگم بودم و اطلاع نداشتم
این مطلب واقعا بهم کمک کرد
ممنون

آرمین
آرمین
3 سال قبل

سلام ، میخاستم بپرسم که توی چرخه ی آکواریوم (یعنی در ابتدا که ما منتظر میمانیم )
تعویض آب پیشنهاد میشه یا نه ؟

نويد
نويد
5 سال قبل

سلام
ضمن عرض خسته نباشيد خدمت ادمين محترم سايت من ميخوام ماهى ديسكاس پرورش بدم به مقدار زياد يك سال ماهى هاى گوشتخوار داشتم منتها مطالعه اى راجب اين مسايل نداشتم و تلفات زياد ميدادم ، الان چند وقتيه مطالعه دارم راجب اين موضوع و از سايت خوبتون كلى مطلب ياد گرفتم ، ميخواستم بدونم ايا ايجاد كردن يك محيط كاملا طبيعى و بودن انواع گياهان مفيد ميتونه تاثير ى در اين كار داشته باشه و اينكه براى بهره بردارى هزار عدد ديسكاس اكواريوم چه اندازه با چه سيستمى مورد نيازه ؟ و سوال ديگه ماهى بهترى از نظر بهره برداى موجود هست يا نه با تشكر فراوان

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام