حلزون آفت آکواریوم گیاهی

آکواریم

اطلاعاتی در مورد حلزون آفت آکواریوم :

در ابتدا عرض کنم که این نوع حلزون هیچ ربطی به انواع حلزون های معروف مانند حلزون سیب ندارند . این حلزون که اندازه کوچکی دارد و رنگ پوسته آن قهوه ای دارای لکه است خیلی سریع تکثیر می شود . توجه کنید که حلزون ها جفت نر و ماده ندارند و حتی یکی از آنها به تنهایی می تواند تخم ریزی کند . محل تخم ریزی مورد علاقه این موجود حدود چند سانتی متر پایین تر از سطح آب و روی سطح شیشه است . تخم این موجود شبیه دانه های شکر است که حدود 20 تا از آن ها در یک بافت ژله ای ( مانند سفیده تخم مرغ ) قرار گرفته است . گاهی اوقات نیز روی برگ گیاهان تخم ریزی می کنند . غذای مورد علاقه این جانور گیاهان خوش طعم مانند گندمی و چشم گربه ای است .

تخم حلزون آفت آکواریوم
تخم حلزون آفت آکواریوم

به نظر شما حلزون ها چگونه به آکواریوم شما راه پیدا کرده اند ؟

حلزون ها معمولا به واسطه ی خرید گیاهان آبزی ، سنگ های مرطوب که تازه وارد آکواریوم شده و خرید تعداد زیادی ماهی از پرورش دهندگان ( بیشتر ماهی های گیاهخوار ) یا حتی عمدی توسط آکواریوم دار وارد آکواریوم می شوند . این حلزون ها که اندازه ای کوچکی دارند در ابتدا بسیار لذت بخش و جالب توجه هستند ولی به دلیل این که حتی یک حلزون هم میتواند تخم ریزی انجام دهد خیلی زود تکثیر میشوند و باعث مشکلاتی از جمله : خراب شدن منظره ی آکواریوم و آسیب رساندن به گیاهان و در مواردی ایجاد بیماری های میکروبی و… می شوند .

اگر آکواریوم شما دچاره حمله ی حلزون ها شده و یا آکواریوم گیاهی دارید که فکر میکنید شما هم با این مشکل مواجه خواهید شد بهتر از مطالب این پست را مطالعه کنید .

پیشگیری از حلزون آکواریوم :

گیاهان آبزی : حلزون ها معمولا از طریق خرید گیاهان آبزی به آکواریوم ها منتقل می شوند و به دلیل این که می توانند لابه لای گیاهان مخفی شوند به راحتی قابل شناسایی نیستند حتی مقداری از تخم آنها که ممکن است روی یک گیاه باشد میتواند شروعی بر وجود حلزون در آکواریوم باشد ؛ بنابراین بهتر است گیاهان را قبل از وارد کردن به آکواریوم کاملا برسی کنید و برای اطمینان گیاهان را در محلول رقیق پرمنگنات پتاسیم ( از داروخانه ها تهیه کنید ) حمام کنید ؛ توجه کنید که پرمنگنات پتاسیم رنگ بنفش تیره ای دارد ولی محلول شما باید بسیار رقیق و شفاف باشد ؛ پس از حمام کردن گیاهان در محلول پرمنگنات آنها را شستوشو دهید و با خیال راحت به آکواریوم منتقل کنید .

ماهی ها : ممکن است حلزون ها همراه ماهی ها داخل کیسه ی پلاستیکی باشند بنابراین شما باید فقط ماهی ها را از کیسه خارج کنید و به آکواریوم منتقل کنید و نباید تمام محتویات کیسه ی نایلونی را داخل آب خالی کنید .

اشیاء : سنگ ها و دکور ها به دلیل داشتن منافظ کوچک محل مناسبی برای حلزون ها و تخم آنها است بنابراین قبل از ورود آنها به آکواریوم با دقت آنها را برسی کنید و در محلول پرمنگنات پتاسیم فرو کنید تا ضد عفونی شوند سپس آنها را وارد آکواریوم کنید .

حلزون آفت آکواریوم
حلزون آفت آکواریوم

خارج کردن حلزون ها از آکواریوم :

برای خارج کردن حلزون ها از آکواریوم روش های متفاوتی وجود دارد که بعضی از آنها زمان طولانی را طلب میکنند و بعضی دیگر خطرساز هستند بنابراین انتخاب روش با توجه به شرایط آکواروم شما به عهده ی شماست .

روش اول :

اگر شما دارای یک آکواریوم کوچک و با دکوری ساده هستید وآکواریوم شما دارای گیاه نیست می توانید با دقت به آکواریوم نگاه کرده و حلرون ها را پیدا کنید و آنها را از آکواریوم خارج کنید ؛ بهتر است به سطوح صاف هم توجه کنید زیرا حلزون ها روی این سطوح تخم ریزی میکنند مثل دیواره های آکواریوم ، روی سنگهای صاف ، بدنه ی بخاری و فیلتر و … .

روش دوم :

اگر آکواریومی با سایز متوسط دارید و تعداد گیاهان آبزی داخل آکواریوم شما کم است می توانید از این روش استفاده کنید . به این صورت که می توانید تمام گیاهان خود را از آکواریوم خارج کنید و یک شیشه ی نوشابه خانواده را از وسط نصف کنید و قسمت ته شیشه را با مقداری کاهو یا اسفناج پر کنید و این ظرف را داخل آکواریوم قرار دهید و محل آکواریوم را تاریک کنید ؛ با این کار تعدادی از حلزون ها برای خوردن غذا سراغ تله میآیند و میتوان آنها را از آکواریوم خارج کرد و بعد گیاهان را با پرمنگنات پتاسیم حمام کنید و وارد آکواریوم کنید ؛ ولی این روش بسیار زمان بر است ( اگه حلزون ها سیر باشن نمیآن سر میز غذا ) و به گیاهان صدمه وارد میکند .

روش سوم :

اگر شما دارای یک آکواریوم بزرگ با تعداد زیادی گیاه هستید بهترین راهکار برای شما مبارزه ی بیولوژیک است ! بعضی از گونه های ماهی ها علاقه ی زیادی به خوردن حلزون ها دارند و به راحتی میتوانند داخل گیاهان و کف آکواریوم را پاکسازی کنند ؛ مثلا خانواده ی لوچ ها و از همه بهتر لوچ دلقک که ماهی صلح جو و زیبایی است میتواند کمک مناسبی برای شما باشد فقط کافی است که تعدادی از آنها را به آکواریوم منتقل کنید و شاهد کم شدن تعداد حلزون ها و همچنین چاق شدن لوچ ها باشید .

برای تانک هایی که دارای ماهی های گوشتخوار هستند می توانید از لوچ دلقک یا بعضی از گونه های خانواده ی سچیلاید ها و یا ماهی پافر استفاده کنید .

روش چهارم :

استفاده از موارد شیمیایی و داروهایی که برای از بین بردن موجودات بی مهره ار جمله حلزون ها ساخته شده اند روش مناسبی است ؛ ولی میتواند برای ماهی ها و سایر موجودات مفید داخل آکواریوم مضر باشد بنابراین استفاده از این روش فقط برای مواقع ناچاری توصیه می شود . به طور کلی تمام مواد شیمیایی که دارای مس باشند روی بیمهرگان تاثیر میگذارند . توجه کنید که هنگام استفاده از این مواد فیلترهای ذغالی و فیلترهای اکتیو باید از آکواریوم خارج شوند و اکسیژن دهی به آکواریوم افزایش یابد . استفاده از این نوع مواد باعث کشته شدن تمام حلزون ها و فساد آنها در آکواریوم می شود بنابراین به این نکته توجه کنید که شرایط شیمیایی آب باید چک شوند و در صورت نیاز مقداری از آب یا تمام آن عوض شود .

حلزون آفت آکواریوم
حلزون آفت آکواریوم

در آخر :

همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است در مورد همین موضوع هم این جمله صدق میکند بنابراین بهتر است هنگام وارد کردن هر جسم خارجی به آکواریوم آن را بازدید کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید .

شاید بعد از مطالعه ی این مطلب نظرتان در مورد حلزون ها تغییر پیدا کرده باشد و از آنها متنفر شوید ولی بدانید که این حلزون ها در واقع برای گیاهان مفید هستند ولی داخل محیط کوچکی که طبیعت را شبیه سازی کرده است ، تعداد زیاد آنها باعث ایجاد مشکل می شود ؛ اما بازهم می شود داخل آکواریوم ها از حلزون ها استفاده کرد ؛ به این صورت که میتوان آنها را داخل یک آکواریوم کوچک پرورش داد و از آنها برای تغزیه ماهی های کوچک مانند آنجل ها ، آنجل منو، دالر ها ، سچیلاید های کوچک وحتی بچه ماهی ها استفاده کرد .

4.1/5 - (14 امتیاز)
12 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

نتیجه‌ای پیدا نشد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

باسلام اگر ماهی ها حلزون ها رو بخورن ممکن هست برای ماهی ها مشکلی ایجاد شود

علی
علی
2 سال قبل

من این حلزون ها رو دارم عملکرد آنها مثل لجن خوار هست همه لکه های روی شن و شیشه رو می خوره و حتی جلبک ها و ماهی های مرده کف آب هم می خورن

shayan
shayan
3 سال قبل

سلام
ببخشید این حلزون ها از نظر هیکل هم رشد می کنند؟ یا نه ؟؟؟

مهدی
مهدی
4 سال قبل

سلام مقاله خوبی بودممنون لذت بردم فقط یه سوال خود پرومنگنات کشنده حلزون نیست؟

سید صادق کاظمی
سید صادق کاظمی
4 سال قبل

سلام خدمت شما دوست عزیز که همین چند ساعت قبل به بنده کمک کردید که از شر حلزون آفتی که به تازگی تو آکواریومم دیدم خلاص بشم و اما یه سوال داشتم میخواستم بدونم که برای یک آکواریوم با تعداد کمی گیاه(ده یا پونده تا گیاه شیویدی و بوته ای و دم گربه ای و چندتای دیگه که اسمشون یادم رفته)وپوشش کاپل چمن چند عدد باید لوچ تهیه کنم که جلوی پیشرفت آفت رو بگیرم؟

علی
علی
4 سال قبل

سلام مولی هم میتونه حلزون های افت را بخوره🤗

ایران
ایران
4 سال قبل

من داز این حلزون دارم خیلی خوبه جلبک ها و چربی آب رو میخوره اما خیلی تخم می‌ذاره.در کل خوبه.

12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام