ماهی سیلور دالر

3 26
نام فارسیسیلور دالر
نام انگلیسیSilver Dollar
خانوادهCharacidae
نام علمیMetynnis Argenteus
دسته بندیگیاهخوار
حداقل سایز آکواریوم80 لیتر
دمای آب24 الی 28 درجه سانتی گراد
اسیدیته آب6 الی 7.5 PH
سختی آب8 الی 15 DH
طول عمر15 سال
حداکثر اندازه10 سانتی متر
خلق و خوآرام و بی آزار
قلمرو طلبخیر
موقعیت شنامیانه آب
شرایط نگهداریآسان
شرایط تکثیرسخت
حساسیت به بیماریمقاوم
خوراکگرانول ، میکس گیاهی ، پولکی

ماهی سیلور دالر

 

Silver Dollar 2 Silver Dollar 1


ماهی سیلور دالر در سال 1923 میلادی در رودخانه آمازون ( جنوب آمریکا ) و مناطقی از برزیل کشف شد .

سه گونه دیگر نزدیک به این ماهی وجود دارد که امروزه هر دو آنها را با یک اسم می خوانند و می توان این دو گونه را در کنار یکدیگر نگهداری کرد .

در حیاط وحش این ماهی ترجیح میدهد از منابع گیاهی تغذیه کند . گر چه در آکواریوم ها میتوان از منابع پروتئین برای تغذیه آنها بهره گرفت .

سیلور دالر تا اندازه 20 سانتی متر رشد خواهد کرد و طول زندگی آنها حدود 10 سال می باشد . شکل بدن آنها بلند و گرد با رنگ بدن نقره ای می باشد .

 

گونه بلک بار ( Black Bareed Silver Dollar ) : دارای یک نوار عمودی مشکلی رنگ به صورت عمودی در بدن هستند که به بلک بار مشهور هست  .

سیلور دالر بلک بار
سیلور دالر بلک بار

گونه خالدار ( Spotted Silver Dollar ) : با خال های خاکسری در روی بدن که به اسم خالدار معروف است .

سیلور دالر خال دار
سیلور دالر خال دار

گونه رد هوک ( Red Hook Silver Dollar ) : این گونه دارای باله زیر شکمی بزرگ تر با تیزی بیشتر است که به این اسم شناخته می شود .

سیلور دالر رد هوک
سیلور دالر رد هوک

نگهداری ماهی سیلور دالر

نگهداری از ماهی سیلور دالر بسیار ساده است و این ماهی جزو ماهی های سخت جان به حساب می آید .

برای نگهداری ماهی سیلور دالر نیازمند یک آکواریوم بزرگ با حجم پیشنهادی 200 لیتر به بالا هستید و حتما باید از قبل تجربیات حداقلی در زمینه نگهداری سایر آبزیان داشته باشید .

این ماهی به صورت گروهی نگهداری می شود و توصیه میشود اگر میخواهید تعداد بیشتری را نگهداری کنید حتما آکواریوم با حجم بیشتر را در نظر بگیرید .

همچنین در نظر بگیرید که این ماهی کاملا گیاهخوار است و نباید در آکواریوم های پلنت از آن استفاده شود . در آکواریوم سیلور دالر ها می توانید از گیاه های پلاستیکی برای تزئین استفاده نمایید .

این ماهی در تمامی سطح های آب به شنا پرداخته و برای شنا به فضای آزاد نیازمند است .

ماهی سیلور دالر آکواریوم با بستر تیره و نور کم را بیشتر می پسندد و همچنین باید توجه داشته باشید که این ماهی تحرک و سرعت بالایی در حرکت دارد و ممکن است گاهی اوقات به بیرون آکواریوم بپرد . بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید . همچنین هنگام استرس ممکن است ماهی با سرعت به اطراف آکواریوم شنا کند که گاهی باعث شکستن شیشه بخاری خواهد شد .

این ماهی بیماری خواص ندارد و میتوان گفت در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم است و حتی شرایط نا مناسب آب را نیز تا حدودی تحمل می کند .

تمام چیزی که برای این ماهی مهم است ، تمیز بودن آب ، استفاده از فیلتراسیون مناسب و سیفون و تعویض مناسب آب می باشد .

 

تغذیه ماهی سیلور دالر

نکته جالب این جاست که گر چه سیلور دالر پسر عموی ماهی پیرانا به حساب می آید اما اصلا مشابه او با غذای گوشتی تغذیه نمی شود !  غذای مورد علاقه  ماهی سیلور دالر انواع غذا ها با محتوای سبزیجات است و غذا های پولکی مثل اسپرولینا بهترین غذا برای تغذیه این ماهی می باشد .

بنابراین اگر این ماهی را با سبزیجاتی همچون کاهو و اسفناج تغذیه کردید هیچ گاه فراموش نکنید که باقیمانده آن را از آکواریوم بردارید تا باعث پایین آمدن کیفیت آب نشوید .

در آکواریوم میتوانید از غذا هایی مانند کرم خونی ، آرتمیا و چند نوع از غذا های شرکتی نیز برای تغذیه سیلور دالر استفاده کنید و ماهی با خوردن این غذا ها نیز مشکلی نخواهد داشت .

در صورتی که سیلور دالر را به اندازه کافی تغذیه کنید قطعا این ماهی در آکواریوم آرام و بدون پرخاشگری خواهد بود .

سازگاری ماهی سیلور دالر

سیلور دالر یک ماهی فعال و صلح طلب است اما نباید با ماهی های بسیار کوچک نگهداری شود . زیرا ممکن است ماهی های کوچک را به عنوان غذا مصرف کنند !

همان طور که قبلا ذکر شد این ماهی را باید به صورت گروه های حداقل 4 یا 5 عددی نگهداری کرد و سازگاری مناسبی با ماهی هایی مثل “گرین ترور ، بلو آرکا ، اسکار ، سچیلاید گوره خری ، جک دمپسی” دارد .

ماهی سیلور دالر
ماهی سیلور دالر

تشخیص جنسیت ماهی سیلور دالر

سیلور دالر نر دارای باله زیر شکمی بزرگ تر با رنگ قرمز پر رنگ تر و نوک باله زیر شکمی تیز و به سمت بیرون متمایل است . این نشانه در ماهی های بزرگ و بالغ قابل مشاهده می باشد .

تکثیر ماهی سیلور دالر

تکثیر این ماهی در شرایط معمول آکواریوم غیر ممکن است و بهتر است در صورتی که تجربه ای ندارید اقدام به صرف وقت برای این مورد نکنید .

برای تکثیر سیلور دالر نیاز به یک گروه 6 تایی شامل 3 نر و 3 ماده با سن بیش از یک سال دارید تا در کنار یکدیگر زندگی کنند . پس از مدتی جفت هایی که آماده برای تخم ریزی باشند از گروه جدا شده و گوشه ای از آکواریوم برای خود در نظر میگیرد .

در این شرایط باید این جفت را جدا کرده و به یک آکواریوم با حجم 200 لیتر منتقل کنید .

در آکواریوم جدید باید آنها را در طول 7 تا 10 روز با غذای گیاهی مناسب تغذیه کنید و سختی آب را به کمتر از 4dH برسانید .  PH باید حتما بین 6.4 تا 7.0 باشد و دمای آب مورد نیاز 26 تا 30 درجه سانتیگراد است .

در آکواریوم تکثیر باید تعدادی گیاه کف آکواریوم قرار داده شود تا استرس ماهی کم شده و محیط شبیه به محیط زندگی اصلی آنها باشد .

در این زمان ماهی ماده بین 300 تا 2000 تخم با رنگ شفاف را از بدن خود خارج میکنند . این تخم ها حالت چسبناک ندارند و به کف آکواریوم خواهند ریخت .

پس از تخم ریزی باید والدین را جدا کنید زیرا که آنها ممکن است تخم ها یا بچه ها را بخورند .

پس از حدود 3 روز نوزادان از تخم خارج شده و بعد از 4 تا 6 روز آنها شنای آزاد خواهند داشت و باید با آرتمیای تازه هچ شده تغذیه شوند .

در صورتی که بچه ها به صورت مناسب تغذیه شوند در طول حدود 6 تا 8 ماه به اندازه بالغ خواهند رسید .

4.2/5 - (5 امتیاز)
1 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کربلایی جومونگ
کربلایی جومونگ
4 سال قبل

سلام بابت مطالب مفید سایتتون تشکر میکنم.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام