بخاری آکواریوم ( Aquarium Heater )

aquarium heater 300w

بخاری آکواریوم

یکی از مهم ترین وسایل برای آکواریوم ها ، بخاری ( Heater ) است . متاسفانه این وسیله نسبت به بقیه ی وسایل آکواریوم مصرف برق بالاتری دارد . البته اکنون بخاری ها به صورت اتوماتیک هستند و فقط زمانی شروع به کار  میکنند که دمای آب آکواریوم از حد تعیین شده کمتر شود .

می توان گفت که هر گونه از ماهی ها را باید در دمای خواص خودشان نگه داری کرد و تغییر مکرر و دائمی دما باعث مریض شدن ماهی می شود . کم بودن دمای آکواریوم موجب رشد قارچ ها شده و همچنین تحرک ماهی ها کم خواهد شد .

اجزای بخاری آکواریوم

بخاری ها از یک المنت سیم پیچی شده ، قسمت کنترل ، شیشه ی محافظ ( در بعضی استیل ) ، در بعضی یک بدنه محافظ پلاستیکی ،سیم و دوشاخه ساخته شده اند .

heatertypes 500

مکان بخاری آکواریوم

بهترین محل برای بخاری کنار فیلتر ها و یا شعله های هواست ؛ زیرا در این مکان ها گردش آب به خوبی صورت گرفته و آب تمام آکواریوم یک دما می شود ؛ موقع نصب بخاری توجه کنید که آب از قسمتی که معمولا نوشته شدهMax Level Water بالاتر نیاید .

همخوانی حجم آکواریوم با قدرت بخاری

قدرت بخاری آکواریوم باید با حجم آکواریوم تناسب داشته باشد ؛ اگر یک بخاری با توان کم را داخل یک آکواریوم با حجم بالا قرار دهیم بخاری دائم روشن خواهد بود و در این صورت عمر بخاری کم میشود و آب هم هیچ گاه دمای مناسبی پیدا نخواهد کرد و همچنین اگر یک بخاری قوی را در یک تانک کوچک قرار دهیم به دلیل تبادل کم انرژی بین بخاری و آب ممکن است شیشه ی بخاری بشکند و میتوان گفت زمانی که بخاری قوی را داخل آکواریومی کوچک قرار میدهیم مصرف برق را تا حدودی افزایش داده ایم . با استفاده از جدول زیر شما میتوانید بخاری مناسب برای آکواریوم خود را پیدا کنید .

جدول کمکی انتخاب بخاری آکواریوم

300 L

250 L

200 L

150 L

100 L

75 L

50 L

25 L

لیتر

حجم آکواریوم

65 G

55 G

45 G

30 G

20 G

15 G

10 G

5 G

گالن

300W

250W

200W

150W

100W

75W

50W

25W

5˚C9˚  F

اختلاف دمای محیط با آکواریوم

2×200W

300W

250W

200W

150W

100W

75W

50W

10˚C18˚  F

2×300W

2×250W

2×200W

300W

250W

200W

150W

100W

20˚C36˚  F

مشکلات بخاری آکواریوم

1. یکی از مشکلات بخاری های شیشه ای ، شکستن شیشه ی آن است و خیلی ها فکر میکنند که اگر شیشه ی بخاری شکست باید آن را دور انداخت ولی این طور نیست ؛ کافیست به چند آکواریومی سر بزنید و یک شیشه ی جدید بخرید البته این شیشه ها جدا ساخته نمیشوند بلکه فروشنده ها معمولا این شیشه ها را از روی بخاری هایی که شیشه ی زاپاس دارند بر میدارن . اگر از بخاری های شیشه ای درست استفاده شود هیچ مشکلی نخواهد داشت و سالها کار خواهد کرد ؛ ولی اگر فکر میکنید توی آکواریوم شما به هر دلیلی ممکن است شیشه ی بخاری بشکند بهتر است از بخاری های استیل استفاده کنید البته قیمت آنها از بخاری های شیشه ای گران تر است ؛ ولی دیگر نیازی به خرید و تعویض شیشه نخواهید داشت .

 

2. خراب شدن قسمت چسبنده ی بخاری ها معمولا پیش می آید و بسیار هم خطر ساز است ، زیرا بخاری کاملا داخل آب شده و ممکن است آب داخل آن شده و آب آکواریوم برق دار شود . این مشکل هم خیلی راحت حل میشود فقط کافی است که قسمت چسبنده را عوض کنید این قسمت در آکواریوم فروشی ها موجود است ، یا این که یکم از فکر خود کمک بگیرید و فکر دیگری برای آن بکنید . من با یک قسمت از تلوزیون که بهش میگن پستونک High Voltage این عیب رو برطرف میکنم به دلیل جنس خاص این قسمت هیچ وقت خراب نمیشه و شما می تونید تو تعمیرگاه های بزرگ تلوزیون دنبال این قطعه باشید .

نکات مهم در مورد بخاری آکواریوم

  1. قدرت بخاری ( توان مصرفی بخاری ) باید متناسب با حجم آکواریوم باشد .
  2. وقتی بخاری در برق است هیچ گاه آن را از آکواریوم خارج نکنید و یا آب آکواریوم را خالی نکنید ( 10 دقیقه قبل از تعویض آب بخاری را از برق بکشید )
  3. بخاری را به شیشه های اطراف آکواریوم کاملا محکم کنید تا توسط ضربه های ماهی ها شیشه ی آن نشکند .
  4. همیشه فیلتر یا یک شعله ی هوا را کنار بخاری قرار دهید تا به چرخش آب کمک کرده و تمام قسمت های آب یک دما شود .
  5. اگر از بخاری با توان های بالا استفاده میکنید حتما از قوی بودن سیم رابط اطمینان حاصل کنید تا موجب اتصالی و خطرات احتمالی نشود .
  6. هر ماه یک بار پیچ تنظیم بخاری را حرکت دهید تا بخاری روشن و خاموش شود تا به این صورت تستی بر عملکرد بخاری داشته باشید .
  7. درصورتی که حجم آکواریوم شما بالاست و فکر میکنید چرخش آب به خوبی رعایت نمیشود بهتر است از 2 بخاری در دو سمت آکواریوم استفاده کنید .
  8. هیچ گاه بخاری را تماما زیر آب نکنید و قسمت تنظیم را خارج آب نگه دارید .
  9. موقع خرید بخاری به اندازه ی طولی آن دقت کنید تا خیلی بزرگتر یا خیلی کوچکتر از ازتفاع آکواریوم نباشد .
  10. هیچ گاه به دمای تنظیمی روی بخاری اکتفا نکنید و دما را خودتان توسط دماسنج اندازه گیری کنید .
3.8/5 - (6 امتیاز)
5 دیدگاه

لطفا در صورتی که در متن یا اطلاعات این مقاله ایراد یا نواقصی مشاهده میکنید که میتوانید در اصلاح آن ما را یاری کنید لطفا گزارش مشکل در مقاله را ارسال بفرمایید.

لطفا توضیحات خود درباره مشکل این مقاله را برای ما بنویسید و ارسال کنید. اگر اطلاعاتی دارید که میتواند این مقاله را کاملتر کند برای ما ارسال کنید تا مقاله به روز رسانی شود.

مطالب مشابه با آنچه حالا مطالعه کردید

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
3 سال قبل

سلام شیشه بخاری شکست چیکارش کنم شیشه زاپاس هم نداره لطفاً سریع جواب بدید..ممنون از سایت خوبتون..

مهدی
مهدی
4 سال قبل

سلام ببخشید یکی از ماهی های کوی آکواریوم در ناحیه مقعد ورم داره علت وداروش چیه ممنون

علی
علی
4 سال قبل

سلام
من اکواریومم حدود 75 لیتره 100 وات بگیرم یا 200 وات ؟
می خوام بخاری کم نیاره و همینطور استیل می خرم .

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
گروه پرسش و پاسخ تلگرام